Geschreven door Elena Tran, Baudekin Studio Je houdt van Mademoiselle Coco Chanel, of je hebt er een hekel aan, of het interesseert je helemaal niets... Je kunt echter niet ontkennen dat ze een goede smaak had. Ze was een opportunist en een gewiekste zakenvrouw. Ze was een vrouw die de kracht van mysterie en het belang van discretie begreep. Ze vond haar verleden opnieuw uit om zichzelf te verheffen tot de hoogste rangen van de samenleving. Het was toen niet gemakkelijk voor een vrouw om te slagen, en dat is nu net zo waar. Er zijn mensen die zeggen dat ze niet zou zijn geslaagd zonder de hulp van de machtige mannen en vrouwen in haar leven. Het mag dan zo zijn, maar zelfs haar vermogen om het beste uit haar connecties en talenten te halen was buitengewoon. Hoe werden tweedpakken zo'n iconisch item voor Chanel? Laten we teruggaan naar 1924. In het voorjaar van 1924 had Coco Chanel een nieuw vriendje, een playboy Hugh Grosvenor, de tweede hertog van Westminster en een van de rijkste mannen van Engeland. Ze ontmoetten elkaar op een kerstfeest in Monte Carlo in 1923 en begonnen vaker te ontmoeten. Coco Chanel and the Duke of Westminster at the races in 1924. Source: https://www.nytimes.com/2011/09/04/books/review/ sleeping-with-the-enemy-coco-chanels-secret-war-by-hal-vaughan-book-review.html Toen het paar in april 1924 samen verscheen, zorgde dat voor wat opschudding. Zie je, de hertog was toen nog getrouwd, en zo openlijk in het openbaar verschijnen met zijn minnares werd afgekeurd. Laten we ze niet veroordelen en in plaats daarvan kijken naar het resultaat van haar connectie met deze machtige man en zijn invloed op haar nieuwe bedrijfsidee. Het is algemeen aanvaard dat Chanel tweedstof ontdekte nadat ze met de hertog begon te daten. Chanel hield van vissen, wat ook een van de favoriete sporten van Duke was. Ze reisde verschillende keren naar Schotland en logeerde bij de hertog en zijn vrienden. Ze kreeg toegang tot de hoogste sociale kringen, wat goed was voor haar bedrijf. Tweedpakken waren een nietje in de kringen van Duke. Chanel was altijd onconventioneel en ze leende de relaxte stijl van harte. Er zijn foto's van haar in extra grote zware tweed jasjes. Coco Chanel with friend Vera Bate at Lochmore Source: https://www.dailyrecord.co.uk/lifestyle/fashion-beauty/ scottish-connections-are-believed-to-have-inspired-some-of-coco-1468335 Hoewel we misschien nooit precies zullen weten hoe Chanel op het idee kwam om dameskostuums van tweedstof te maken, geloof ik dat Chanel een goede zakenvrouw was en dat ze een kans zag. Het is belangrijk om te vermelden dat Chanel al van mannelijke kleding hield voordat ze de hertog ontmoette. Al haar biografen zijn het erover eens dat ze vaak kleding van haar vriendjes leende omdat ze van die stijl, het comfort en de vrijheid hield. We hebben veel foto's van informele Chanel die broeken en jassen draagt. Als ze lekker zaten, trok ze ze aan. Stel je nu Coco Chanel voor op haar visreizen met de hertog. Ze draagt warme tweedjassen die zo comfortabel zijn, niet beperkend en in haar favoriete kleuren van het Schotse landschap. Ook het feit dat de aristocratie tweed droeg, speelde een rol. Chanel kende haar klanten goed. Wat is er zo speciaal aan tweedstof? "Tweed ... beschrijft wollen gesponnen stoffen met een grove structuur uit Schotland, Ierland en Yorkshire, hoewel Schots van oorsprong." Voordat Chanel de stof adopteerde voor haar luxe ontwerpen, werd tweed vooral gebruikt in herenkleding. De tweed bovenkleding was populair bij boeren voor dagelijkse taken, maar ook bij aristocraten in hun sportieve bezigheden, zoals jagen, vissen en golfen. Tailleur Between 1927 and 1929 Brown and off-white speckled wool tweed Paris, Patrimoine de CHANEL Julien T. Hamon Chanel begon met het bestellen van haar eenvoudige tweedstof bij de fabrieken in Schotland. De toen beschikbare tweedstof was dik, duurzaam, strak geweven en stijf, perfect voor herenkleding. Deze stof zou misschien niet zo wijdverbreid door vrouwen zijn overgenomen als Chanel niet de volgende gelukstreffer was geweest. De Ranee van Pudakota in een Chanel-pak, 1926 In 1928 werd Chanel door een van haar invloedrijke vrienden voorgesteld aan een bedrijf genaamd Linton Tweed. Ze werkte in de loop van de tijd samen met de fabrikant om de tweedstof zachter te maken en de garens werden lichter en dunner. Biografen van Chanel zouden willen zeggen dat ze de moderne tweed heeft uitgevonden. Ik wil Chanel niet in de schijnwerpers zetten, maar ik geloof dat de nieuwe tweedstof het resultaat was van samenwerking tussen de ontwerper en de fabrikant. Linton Tweed zou de juiste erkenning moeten krijgen voor hun innovaties. Later werd tweed gemaakt in combinatie met verschillende gemengde vezels en materialen zoals fluweel, lurex, linten, veren, leer voor interessante kleuren en texturen. De verscheidenheid aan beschikbare kleuren en patronen is werkelijk verbazingwekkend. Chanel was een visionair, hoe je ook over haar als persoon denkt. Ik geloof dat ze heeft geholpen om van de ruwe tweedstof een kunstwerk te maken. De tweedstof die we nu bestellen, is lichter, zachter en verfijnder dan ooit. Hoewel ons tweedverhaal in Schotland begon, was Chanel niet loyaal als het om haar tweedstoffen ging. Ze verhuisde de productie van tweed naar Frankrijk nadat ze in de jaren vijftig terugkeerde naar de modewereld. Op dit moment wordt de tweedstof voor Chanel exclusief in Frankrijk gemaakt. Maison Lesage doet geweldige dingen met hun tweeds. Zulke stoffen vind je niet in je plaatselijke stoffenwinkels. En wat gebeurde er met de korte affaire van Chanel met de hertog? Een beetje een mysterie, ben ik bang. Sommige biografen zeggen dat de hertog Chanel ten huwelijk vroeg, maar ze weigerde hem omdat ze een onafhankelijke vrouw was en niet wilde trouwen. Er is geen bewijs dat er überhaupt een voorstel was. Chanel was berucht vanwege het opnieuw uitvinden van haar verleden en het creëren van mysterie over haar persoonlijke leven. En de hertog, die een echte heer is, heeft nooit iets in het openbaar gezegd over zijn minnaressen of voormalige echtgenotes. Echte adel laat immers niet in het openbaar de vuile was zien. Hun breuk leek in alle opzichten minnelijk te zijn. Chanel was succesvol en onafhankelijk, en ze verbrandde geen bruggen. De hertog was vier keer getrouwd. Hij en Gabrielle Chanel bleven vrienden tot aan zijn dood in 1953. Sources:
De la Haye, A & Tobin, S. (1994). Chanel, The Couturiere at Work. The Overlook Press, New York. Dykes, C. (2021) Hugh Richard Arthur Grosvenor, 2nd Duke of Westminster (1879–1953), known as ‘Bend’Or’: A Reappraisal. Comments are closed.
|
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|