Mc Calls 6041 is naaipatroon dat valt onder de category 'make it crafty'. Dit is een serie naaipatronen van Mc Calls die de mogelijkheid geven om veel te varieren en vooral artistieke afwerkingen toe te voegen. Het Chanel-stijl jasje is daar sowieso een mooi voorbeeld van en dit naaipatroon kunnen we hirdoor alleen maar omarmen. Mc Calls 6041 Het naaipatroon is een patroon voor een gevoerd jasje in vijf verschillende variaties. Het jasje wordt omsloten door banden en heeft prinsessen-belijning. Het naaipatroon is minder getailleerd dan Vogue V9095 die erg sterk op dit patroon lijkt. Hier waren we erg enthousiast over. Het naaipatroon is van maat 6 tot en met maat 20 en in die zin voordeliger dan de Vogue V9095, die dezelfde mate voert maar dit heeft verspreid over twee patroon-uitgaven. Indien u dus voor anderen aan de slag gaat en variarties qua maten heeft, is het verstandiger om dit patroon te kopen. Easy peasy? Het patroon geeft geen opgave van naai-niveau. Dit is jammer want een beginner wil graag weten of het patroon van hen geschikt is. In onze ogen kan het naaipatroon wel door iedereen gemaakt worden. Het bevat geen valkuilen voor een beginner en voor een gevorderde naister is het leuk het patroon te gebruiken om de couture naai-technieken van Claire Schaeffer toe te passen. Dat wil zeggen: de voering aan de buitenkant vast te quilten. Aanbevolen stoffen De stoffen die geadviseerd worden om te gebruiken zijn: zijde linnen, katoen mixen, garbadine, bouclé en lichtgewicht wollen stoffen. De contrasten (banden op het jasje) kun je maken van chiffon (de bloemen, model B, en alle andere soorten stoffen. dat is dus maar net hoe 'crafty je bent! Wij hebben het jasje van lichtgewicht bouclé gemaakt met zwarte contrasterende randen. Ook hebben we een rand aan de onderkant toegevoegd. Dit omdat het jasje anders niet 'af' leek. Dit hoeft uiteraard niet. Zonder rand aan de onderkant van het jasje, lijkt het jasje langer en past misschien beter op een broek of rok. Splendissima toont het zwarte jasje en heeft het bovendien nog eens gestyled met turqoise kleur als blouse en korte broek. Dit maakt het jasje heel 'jong' en modern ogend. Pluspunten:
Minpunten:
Samengevat:
Mc Calls is een ideaal naaipatroon om het Chanel-Stijl jasje te maken. Het patroon is gebaseerd op het 'boxy-achtige' oorspronkelijke Chanel-jasje met veel versierigen. Hiermee kan je eindeloos varieëren. Ook de voering biedt de mogelijkheid om er echt een Haute Couture jasje van te maken die zowel aan de binnenkant- als aan de buitenkant perfect is afgewerkt. Het Chanel-Style jasje kan een echte persoonlijke, creatieve uiting zijn. En qua styling kan je er alle kanten mee op: van super modern tot tijdloos of vintage. 'Inside Haute couture', achter de schermen in de Ateliers van Parijs door Desirée Sadek en Guillaume de Laubier. Zoals de titel al zegt, gaat dit boek over een kijkje achter de schermen in de beroemde modehuizen. Het bevat veel foto's van de modehuizen, ateliers, werkplaatsen, ontwerpers en ambachtslieden aan het werk. Het toont tevens veel close-ups van de prachtige details die in de kledingstukken verwerkt zijn. En leuke foto's die de stress tonen voor de aanvang van modeshows. De fotografie is natuurlijk prachtig en elke pagina staat vol met informatie over het Haute couture. Wat zich achter gesloten deuren afspeelt bij Chanel, Christian Dior, Jean Paul Gaultier, Elie Saab, Yves Saint Laurent en andere beroemde huizen, zijn doorgaans goed bewaarde geheimen. Het is zo leuk om een beetje van dit mysterie onthuld te zien. Mijn favoriete onderdeel is de manier waarop de auteurs een typische dag bij Mademoiselle Chanel beschreven toen zij nog leefde. Een bediende in het hotel, (waar ze woonde) belde naar de werkplek op 31, rue Gambon (recht tegenover het hotel), om het personeel te laten weten dat ze onderweg was. Ze gebruikten onmiddellijk haar favoriete parfum zodat ze een goede stemming kon krijgen als ze aan het werk ging. Parijs, het centrum van haute couture Het boek belicht ook verschillende bekwame werkplaatsen in Parijs die de modehuizen helpen hun collecties tot bloei te brengen. Maison Lesage, Maison Michel, Massaro schoenen, Maison Lemarie, Atelier Broderies Vermont krijgen alle lof. De details van hun werk zijn verbluffend. Het is geen wonder dat Parijs nog steeds het centrum van de Haute couture-industrie is. Dit komt omdat de geschoolde arbeidskrachten dáar zijn en zij informatie over duizenden borduursels, schoenen, plooien, veren en andere versieringsontwerpen hebben verzameld van honderden jaren in de mode. Enkele geheimen worden onthuld Ik ben altijd benieuwd wat andere ontwerpers inspireert en hoe hun creativiteit tot bloei komt. Er zijn stukjes informatie in dit boek die onthullen waarom de ene ontwerper succesvoller is dan andere. Ambitie en talent zijn natuurlijk belangrijk, en daar wordt in het hele boek volop over gesproken. Maar er zijn andere ook andere doorslaggevende factoren die ervoor zorgen dat het zij het maken in deze branche. Alleen al het feit dat alle beroemde modehuizen in Parijs zijn gevestigd, is een belangrijke reden voor hun succes. Ze hebben hier dus toegang tot de beste stoffen, ideeën en accessoires zonder zich zorgen te hoeven maken over verzending en douanerechten. Samenwerken is een must!
Het is dus gebruikelijk dat de modehuizen de ateliers en werkplaatsen dicht in de buurt te hebben. Zij hebben deze nodig om hun exclusieve ontwerpen te gewerken met bijvoorbeeld borduurwerk en kant. De groep van Chanel heeft onlangs de werkplaats in Parijs gekocht voor het maken van tweeds, omdat Chanels tweeds oorspronkelijk werden geïmporteerd uit Linton Tweeds in het VK. Een soortgelijk voorbeeld van acquisities is het huis van Dior dat Atelier Broderies Vermont kocht. Elie Saab heeft zijn eigen ateliers in Beiroet en maakt honderden meters kostbare borduursels. Ten slotte is dit boek een geweldige bron voor iedereen die in de mode-industrie werkt of voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar hoe de prestigieuze modehuizen eruit zien en hoe de ontwerpers werken. Allereerst hebben we allemaal kleding nodig, niemand loopt naakt rond in onze samenleving. En het enthousiasme voor kleding gaat van totale desinteresse tot zeer overdreven fashion-manie. Van modehaters tot fashionata. Van ongelooflijk goedkope kleding tot over-the-top dure Haute couture. Hoe dan ook, kleren maken de mens. Maar waarom zou je een Chanel-stijl jasje zelf willen maken? Jouw eigen persoonlijke stijl Jouw stijl zegt meer over jou (op het eerste gezicht) dan je curriculum vitae. Stom maar waar. Het is eigenlijk altijd zo geweest. Elke generatie, elke cultuur, elke tijd heeft zijn eigen normen, waarden, (morele) codes en mode rondom kleding. En hoe zit het met religieuze normen en waarden? Of status / beroep gerelateerde kledingregels? Het is altijd een issue. Vanuit dat perspectief is praten over een geliefd couture-item niet overdreven. Waarom houden we zo veel van het Franse Chanel-jack? Waarom willen we alles weten over de constructie, de naaitechnieken, de geschiedenis en vooral: hoe kunnen we er zelf een maken? Veel redenen, niet alleen omdat…. Chanel-stijl en de visie van Coco Chanel Zodra we weten wáarom Coco Chanel het couture Chanel-jasje heeft uitgevonden, willen we het meer dan ooit zelf maken. Hoewel de Chanel-jasjes tot in de perfectie zijn gevormd, waren ze begin jaren vijftig een totaal nieuw symbool van vrijheid. Na decennia van strakke korsetten en een over-the-top zandlopersilhouet met een bijna onbereikbare tailleomvang en puntige hoge borsten. De vorm van de eerste Chanel-jassen leek in dat perspectief bijna boxy en mannelijk. Chanel was inderdaad geïnspireerd door herenkleding maar hield de totale look van het mantelpakje of de outfit in de gaten die toch erg vrouwelijk en elegant was. Het jasje heeft zijn eigen specifieke geschiedenis en alle vrouwen hielden van het nieuwe gevoel van vrijheid, terwijl ze er stijlvol en verfijnd genoeg uitzagen om door iedereen bewonderd te worden. De combinatie van gemakkelijk te dragen en er tóch geweldig uit te zien, is iets dat we altijd al willen. Laten we het reden nummer één noemen. Luxe kleding is gewoon geweldig Nummer twee is waarschijnlijk omdat we van luxe kleding houden. Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om massaproductie-kleding te kopen en we doen het allemaal. Goedkoper dan goedkoop. Grote deals. Grotere boodschappentassen vol kleding of levering binnen 24 uur .... Maar behalve goedkoop, snel en gemakkelijk in de omgang, houden we ook van het idee iets speciaals, iets unieks en heel persoonlijks te hebben. Het creëren van een Chanel Inspired-jasje is een heel persoonlijke ervaring. Alles wat persoonlijk is, voelt luxueus aan omdat je je uniek voelt en niet alleen een gezicht in de menigte. Daarom gaat reden drie samen met reden twee. Reden drie is het idee om uniek te zijn en je eigen stijl te hebben. Stijl is erg belangrijk voor mensen en specifieke vrouwen. We willen onze smaak, onze status, ons beroep of werk en ons gevoel van eigenwaarde laten zien. Een Chanel-Stijl jasje is een status en jouw visitekaartje. Als je je Chanel-jasje draagt, zal iedereen stomverbaasd zijn. Je ziet er top uit! Wij zijn de makers! Reden vier. "Heb je het zelf gemaakt?" Is eigenlijk niet iets wat een naaister wil horen. Waarom niet? Je zou zo trots moeten zijn. Het kostte heel veel tijd en kennis om het zelf te maken. Je zou zo trots moeten zijn! Maar toch willen we deze vraag niet horen. We willen mensen laten denken dat je een échte Chanel hebt gekocht of dat je een zeer luxe couture hebt besteld bij een professionele naaister of atelier…. Wat je ook voelt, het maakt niet uit. Het is nog steeds een heel groot compliment omdat het jasje laat zien dat je stijl hebt. Reden vijf. Je bent altijd heel creatief geweest en dat is te merken. Je bent erg handig met naald en draad en het is een fluitje van een cent om zelf gordijnen, kussens, broeken, rokken of zelfs jassen te maken. De Chanel Inspired-jas is de volgende in de rij. Het is een uitdaging, want er is nog nooit een grotere uitdaging geweest. Het afronden van het naaiproject en het dragen van het Chanel-stijl jasje, zal een grote beloning zijn. En misschien heb je het volgende jasjes-project al voor jezelf of iemand anders gepland. Over creativiteit gesproken. Reden zes is bijna hetzelfde. Het Chanel Inspired-jasje mag dan een strak concept zijn, maar het geeft ook veel vrijheid om creatief te kunnen zijn over de franjes, de knopen, de randjes, de kleurencombinaties en zelfs de lengte. Je kunt meer creativiteit in dit jasje steken dan in welke outfit dan ook! Persoonlijke aanpassing zou een van de eerste redenen moeten zijn. De redenen staan hier niet in een logische lijst. Zeven. Het jasje past bij jou als comfysweater of lounge-outfit. Als je de tijd hebt genomen om het op je lichaam te passen en vorm te geven, zal het heel perfect zijn. Duurzaamheid Om dit sociaal aanvaardbaar te maken, kunnen we ook melden dat het maken van een Chanel-Stijl jasje ook erg duurzaam is. Een grote reden acht, al zou het zeker reden één kunnen zijn ... De materialen zijn vaak van de beste kwaliteit en gaan veel langer mee dan de goedkopere. De constructie van de jas biedt ook de mogelijkheid dat deze indien nodig kan worden gerepareerd of gewijzigd. Natuurlijk wordt het een geweldige klus, maar het is mogelijk en het is een optie als je bent afgevallen. Of aangekomen of als het per ongeluk is beschadigd. (reden 9?) Het mooiste cadeau!
En nu de meest genereuze reden. We gaan ervan uit dat de naaisters de DIY Chanel-jasjes voor zichzelf aan de slag gaan. Maar de kans is ook groot dat je het jasje voor een ander maakt. Een heel leuk nichtje die er al jaren om smeekt, een goede vriend die jouw naaikunsten kent en regelmatig hints geeft in die richting. Of een andere geliefde vriendin wil je meer betalen dan je ooit eerder had verdiend. Wat de reden ook mag zijn, het is zeer de moeite waard om kleding voor iemand anders te naaien. Het is jammer dat het geen totale verrassing kan zijn (want de passtappen kun je echt niet over slaan), maar het cadeau wordt sowieso groots. Het zal geestelijk zeer bevredigend zijn om dit voor een ander te doen. Geniet van het proces en geniet vooral van het moment waarop de ontvanger het pakket uitpakt, het aanpast en gelukkig is! (En binnenkort zullen er foto's op internet verschijnen ...) Tenslotte... (Tellen we nog steeds?) Naaien is een hobby of een beroep dat heel bevredigend is. Vrouwen zijn al sinds het begin der tijden bezig met naald en draad. Meestal uit noodzaak, maar ook vaak als ontspanning in de vorm van een rustmoment. Haken, breien, naaien, borduren, het zijn activiteiten die mensen graag doen. Mindfull meditatie is een geweldige manier om stress te verminderen en te ontspannen. De resultaten zijn mentaal bevredigend en zeer lonend. Last but not least (echt ....) Over bewust naaien gesproken; het produceren van deze jas is zeker geen overhaaste klus. Het kan uren, dagen, weken, misschien zelfs maanden duren voordat het klaar is. Maak geen deadline. Geniet gewoon van het proces en besef dat het een langzaam naaiproject zal zijn. Zeker met al het handnaaien dat ervaring en vaardigheid vereist. Het kan zelfs een goede optie zijn om het soms opzettelijk er even mee te stoppen. Stap erbij vandaan en begin iets gemakkelijks. Neem even pauze en oik het later weer op. Hoe je ook werkt, het moet leuk zijn. Succes! Niets is zo jammer als halverwege een naaiproject erachter komen dat het hopeloos mislukt is... Dat overkomt iedereen. Van beginnende naaister tot en met naaisters die al jaren achter de naaimachine zitten. Treur niet en hou er vooral niet mee op! Met onze tips & tricks kun je mislukte projecten voorkomen. 'What does not kill you, makes you stronger' Een nogal overdreven stelling, maar er zit een bemoediging in. Natuurlijk is het hartstikke jammer als een naaiproject mislukt. Al die uren dat je er mee bezig was... heel jammer. En vooral de materialen: de stof, de voering, de tussenvoering etc. Deze weggooien doet pijn. Je bent misschien wel naaister geworden om verspilling tegen te gaan. En nu gooi je alles weg... Waar ging het mis? Natuurlijk leer je van ieder mislukt naaiproject. Dit is meteen onze tip nummer 1! Want van zomaar weggooien leer je niets. Vraag jezelf een moment af: waar ging het mis? Dáár leer je van. Heb je de verkeerde stof gekozen? Klopte het naaipatroon niet? Kon je nog tijdig ingrijpen of ben je koppig doorgegaan terwijl je wist dat het naaiproject niet klopte? Of had je echt geen flauw benul maar kwam je er pas achter toen je het kledingstuk zelf (of op de naaimannequin) pastte? Leer hiervan voor de volgende keer. Schrijf het op in een naai-dagboek of als het patroon niet klopt, op het naaipatroon zelf. Is dat echt nodig? Ja zeker, over een jaar ben je het allang weer vergeten en maak je misschien dezelfde fout nog een keer. dus.... tips & tricks om mislukte naaiprojecten te voorkomen:
En nog meer tips & tricks:
Mislukte naaiprojecten overkomt iedereen. Zelf de beste naaisters! Geef de moed niet op maar leer ervan. Heb je stoffen of materialen verspild? Misschien kun je er alsnog iets mee doen. Zie onze tips: Wat te doen met restanten stof Of: een tip voor mensen met huisdieren: knip de stof in stroken, vlecht de stroken en leg er een dikke knoop in. Nu is in ieder geval je hond of kat heel gelukkig gemaakt met het nieuwe speeltje... (wees er wel zeker van dat er geen naalden meer inzitten!)
En wees vooral gelukkig met de naaiprojecten die wél lukken. De mislukte naaiprojecten praten we gewoon niet meer over... deal? Als kleuter leer je al knippen op school en je blijft het je hele leven doen. Het is zo’n basis-handeling in het leven dat je er nooit bij stilstaat. In de couture wereld is knippen echter een vak ansich. Sterker nog: knippen is een belangrijke als couture techniek. Knippen als vak In de Haute couture wereld wordt met dure materialen gewerkt. Dat is wel even iets anders dan de stoffen die doorgaans door een hobby-naaister worden gekocht. Misschien heb je een stof gekocht van 10 euro per meter, of misschien wel een van 30 euro. Stel in dat laatste geval, dan heb je voor een jasje 1,5 meter nodig, er ligt dus een stuk stof op tafel van 45 euro, waar de schaar in wordt gezet. In het ergste geval, en dat overkomt ook de zeer ervaren naaisters, maak je een fout en ‘verknip’ je de lap stof. Knippen als in 'Héllup!' Iedereen overkomt dit wel een paar keer. Je houdt geen rekening met de vleug van de stof of je vergeet de zomen. Of je komt erachter dat je twee rechtermouwen hebt geknipt. Geen ramp, als je genoeg stof hebt gekocht. Maar wel een (kleine) ramp als je extra stof nét niet meer verkrijgbaar is. Knippen is een onderdeel van het hele project dat niet moet worden onderschat. Hoe nauwkeuriger je het patroon knipt, hoe prettiger het verdere proces verloopt. Knippen als belangrijk onderdeel van het naaiproject En dan klim je achter de naaimachine en lijkt het alsof de schaar niet meer nodig is. Maar niets is minder waar. Knippen is een groot onderdeel van het héle proces. Bij hoekjes moet je de stof inknippen, bij rondingen moet je inkepingen maken en naden kun je vaak bijknippen zodat de stof mooier wordt afgewerkt. Bovendien is de schaar je groter vriend als er (nog) geen lockmachine aanwezig is. Dan knip en zigzag je keurig de zomen af. En ook hierbij geldt, ook al is het de binnenkant van het kledingstuk, hoe nauwkeuriger je werkt, hoe mooier en professioneler het resultaat. Knippen als kunst In het boek Ultimate Sewing Bible staan mooie tekeningen over knippen of ‘inknippen' (‘clippen') genoemd:
Ga voor goud!
Het is dan ook belangrijk om met goede scharen te werken. Een draadknipper voor het afwerken van de restanten draad. Een ooievaarsschaartje voor het kleine secure werk en een gouden schaar om de stof en de voering te knippen en om bij de hand te houden voor het knippen tijdens het naai-proces. Een heel fijne schaar is de Gouden Schaar. Vlijmscherp, heel secuur en prettig in de hand liggend. Met recht staat deze schaar op nummer één van kwaliteitsscharen voor de naaiwereld. En google 'de gouden schaar' maar eens: dan kom je op heel veel naai-ateliers, kledingreparatie-shops en hobbywinkels uit. Goud, zal het zijn! Pluspunten:
Niets zo gewoon en onbelangrijk als een schaar? Nee hoor, niets zo belangrijk als een schaar! Een kleine investering maar een stuk gereedschap die jouw naaiproject een stuk mooier maakt!
Dit boek is nieuw in mijn verzameling Mode-boeken en het overtrof mijn verwachtingen in elk opzicht. Het gaat over Balenciaga's bescheiden begin, zijn succesverhaal, ontwerpproces, de leveranciers waarmee hij werkte en zijn beroemde klanten. Het bevat bovendien veel geweldige foto's die zijn stijl dik onderstrepen.
Respect voor vrouwen Balenciaga was een echte heer die nooit veel over zijn privéleven onthulde. Het boek vertelt wel over zijn kleermakersachtergrond die begon bij zijn moeder toen het gezin in Spanje woonde. Door de invloed van zijn moeder had Balenciaga een groot respect voor vrouwen en begreep hij de lijnen, kleuren en ontwerpen die de vrouwelijke figuur flatteren. Hij hield niet van korsetten en sluitingen van Dior-kledingstukken. Hij wilde dat vrouwen zich tegelijkertijd comfortabel én stijlvol kleedden. Het boek leidt ons door zijn professionele reis van San Sebastian naar Parijs en belicht de historische en politieke context van deze periode zowel in Spanje als in Frankrijk.
Balenciaga's stijl
Waar dit boek echt in uitblinkt, is de beschrijving van Balenciaga's stijl, zijn inspiratiebronnen en Spaanse invloeden. In het hele boek staan talloze afbeeldingen die laten zien hoe de stijl van de ontwerper zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld. Toch bleef hij trouw aan zijn onberispelijke constructie met technische precisie. Hij was een van die zeldzame modeontwerpers die elk kledingstuk van begin tot eind konden maken. Hij beschouwde zichzelf als een ontwerper én kleermaker en zijn stukken werden geconstrueerd op basis van zijn gedegen kleermakersopleiding. Hij was ongelooflijk nauwgezet in zijn ontwerpen en besteedde veel aandacht aan detail. Als de lijnen hem niet bevielen, trok hij het kledingstuk uit elkaar en begon opnieuw.
Kleermaker én zakenman
Hij was ook een gewiekst zakenman en hij kocht stoffen op basis van de beste prijs in plaats van loyaliteit. Hij had een geweldige lijst van de beste Europese leveranciers, waaronder Abraham, Agnona, Dormeuil, Chanel, Velours de Lyon en vele anderen. Hij had het geluk zijn bedrijf te kunnen openen in Parijs, waar hij toegang kreeg tot het beste textiel, knopen en passementen en dáár waar de beste borduurkunstenaars, zoals Maison Lesage, beschikbaar waren. Hij hield nauwkeurige uitgavenlijsten bij die laten zien hoe het modehuis in de loop der jaren groeide. Als je van vintage mode houdt ... Ik keek ernaar uit om er achter te komen hoe hij zijn stoffen ontwierp en aanschafte, zijn creatieve proces, en ook prijs-, reclame- en publiciteitsstrategieën waarmee hij in die tijd concurreerde met andere modehuizen. De luxe modemarkt is erg moeilijk te betreden en hij was een van de ontwerpers die deze markt kon domineren en andere ontluikende ontwerpers kon beïnvloeden, van wie sommigen zelfs bij hem in de leer gingen. Ik denk aan Hubert de Givenchy, André Courrèges, Emanuel Ungaro. Ik zal niet te veel details te onthullen, maar het erbij laten dat dit boek erg interessant is met veel details en citaten. Als je van vintage mode houdt, zul je dit boek geweldig vinden! De Lora jurk van La Maison Victor is in korte tijd een klassieker geworden. De Lora jurk stond in een van de magazines in de afgelopen jaren en werd door vele naaisters met enthousiasme genaaid en geshowd op foto's. Waarom is de jurk zo populair? Voornamelijk vanwege de vrouwelijke vorm die in alle maten gewoon goed staat. Van maat 30 tot en met maat 48; de jurk zit mooi en flatteert de vrouwelijke vorm door de figuurnaden die de taille benadrukken maar ook een buikje verstoppen. Het magazine en het naaipatroon: Het magazine was niet meer verkrijgbaar. Hier en daar werd er naarstig naar gezocht. Heb jij het patroon van de Lora jurk nog?was een vraag die op naaiforums rondging. dat moet La Maison Victor hebben opgepakt want ineens was het patroon verkrijgbaar, in een prachtige uitgave via de website en via alle andere naaipatronenwinkels. Het patroon is vormgegeven in een mapje, hierin zit een boekje met instructies en het patroon op een radarblad. Het instructie boekje komt in vijf talen: Nederlands, Frans, Duits en Engels. Het boekje telt maar liefst 60 pagina's en is prettig leesbaar en werkbaar. De instructies zijn duidelijk uitgelegd, net zoals in de La Maison Victor (zie ons blog over naaitijdschriften) en er wordt gewerkt met kleuren, duidelijke tekeningen en schematische weergave. Het boekje is erg volledig: zelfs een uitleg van naai-termen en gebruikte afkortingen zijn er in te vinden. De vormgeving is mooi en een leuk handig A-5 formaat. Ideaal cadeautje ! Let op: op de voorpagina staan vier stippen waarvan er twee zijn gekleurd. Dit is het moeilijkheidsgraad niveau voor naaien. Je moet het even weten voordat je het in eens 'ziet'. Beter zou zijn geweest: met grote letters op de voorkant: easy, gemiddeld of ervaren. (Zoals bij de Burda, Vogue, Butterick etc. patronen). Op de achterpagina staan de stippen wel uitgelegd, maar dan kun je weer niet zien welk niveau wordt aanbevolen voor de Lora jurk. Let op: op pagina 10. staat de stofkeuze. Voor deze jurk is dit belangrijk: de stof moet licht elastische zijn. Dit voornamelijk omdat de jurk geen loopsplit heeft en mooier zit. Koop geen tè lichte elastische stof maar een zwaardere tricot, sweaterstof of jacquard. De jurk is in die zin dan ook beter geschikt voor de herfst en winter dan voor de zomer. Ideaal is een stof die elastisch is in de breedte. Dit vergemakkelijkt het inzetten van de rits. De breedte stretch zorgt voor aangenaam dragen van de jurk en maakt het toch niet te lastig om de jurk te naaien voor beginners. Onze bevindingen: Wij hebben de jurk al meerdere malen genaaid en geperfectioneerd door enkele aanpassingen toe te passen. Dit is door meer ervaren naaisters gemakkelijk te doen. Voor een beginner zal er dan extra hulp moeten worden gevraagd. De jurk hebben wij aangepast door de taille twee centimeter te laten zakken waardoor de lengte van het middenlijf iets langer is. Een hoge taille staat over het algemeen prima, maar iets lager zit gemakkelijker. Tevens hebben we gespeeld met de lengte van de jurk en de lengte van de mouwen: De jurk net iets over de knieën laten vallen, staat eleganter. De jurk is op die lengte ook een prima business outfit, gecombineerd met een witte blouse eronder of een 'bedriegertje' (is losse witte kraag). Wegens afwezigheid van de juiste ritslengte hebben we hier ook mee 'gespeeld'. Een kortere rits is echter niet ideaal, de jurk valt dan moeilijk aan en uit te krijgen, met name omdat de taille weinig ruimte geeft. Houdt je dan ook aan de aanbevolen rits-lengte. Styling tips:
|
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|