Een crinoline of hoepelrok is een groot ding. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Het is een soort onderrok-constructie die ervoor zorgt dat een rok wijd, heel wijd tot extreem wijd gedragen kan worden. In de 19e eeuw waren ze een belangrijk onderdeel van de dagelijkse kleding. Tegenwoordig worden ze gemaakt voor kostuums voor films, musicals en events zoals de Fantasy Fair. Voor Cosplay zijn ze echter steeds populairder aan het worden. En vergeet vooral de Gothic en Steampunk niet! Een beetje geschiedenis Het kledingstuk werd vooral door vrouwen gedragen tussen circa 1850-1870. Crinolines werden gebruikt om de vorm van de kleding een steeds wijdere ('vrouwelijker') klokvorm te geven. De kooi-constructie werd gemaakt van soepele stalen hoepels die vanaf het middel naar beneden hingen en werden vastgehouden door linten. De 'crinoline cage' bleek veel lichter dan meerdere lagen onderrokken dragen, zoals voorheen werd gedragen. Door de crinoline was een overdaad aan stof voor de bovenrok mogelijk. De rokken namen steeds grotere proporties aan. Meters stof, versierd met linten, bloemen, stroken straalden luxe, mode en rijkdom uit. Soms bevatte een rok wel meer dan 40 meter stof en een enorme hoeveelheid toevoegingen. De uren die het kostte om zo'n rok te maken, waren ontelbaar en onbetaalbaar. Deze laatsten waren vooral voor de adel en upperclass. De crinoline werd echter ook gedragen door vrouwen van lagere klasse en later zelfs door iedere vrouw. Het werd een normaal straatbeeld ondanks dat de rok het bijna onmogelijk maakte voor vrouwen om zich normaal te bewegen. De rokken namen enorm veel ruimte in beslag en zorgde op die manier voor problemen op straat, in de kerk en binnenshuis. In de 19e eeuw verdween de crinoline langzaam op de achtergrond, de vorm van kleding voor vrouwen werd steeds smaller en strakker in de taille. In de dertiger jaren probeerde coutiers de crinoline te herintroduceren. Dit mislukte echter. Crinolines ziet men in de Haute couture uitsluitend nog onder gala-jurken, bruidsjurken en voor kostuumfilms. Social Distance Uit prenten en tekeningen blijkt dat de draagsters van rokken met crinolines eronder wel de nodige spot konden krijgen (en waarderen?). De rokken zorgde voor zoveel afstand dat vrouwen nauwelijks met elkaar konden praten en mannen de vrouwen niet eens konden aanraken. Er is een prent waarop een man staat getekend die de draagster van een rok met crinoline een drankje aanbiedt op een verlengd dienblad. De crinolines zorgde dus voor 'social distancing', het woord dat in onze eeuw, sinds een paar maanden, een bekend woord is geworden. Vanwege de Pandemie Corona, is het veiliger om afstand van elkaar te houden. Het is echter voor ons een stuk lastiger omdat we gewend zijn aan grote mensen menigten, weinig 'personal space' en omdat onze kleding strak is en we soms nauwelijks kleding dragen. Zeker vergeleken de Victoriaanse tijd. Het zou een creatief idee kunnen zijn de crinoline cage, of hoepelrok, terug te laten komen in de modewereld. Vanzelfsprekend zouden we hier afstand mee kunnen creeëren en het mischien zelfs een moderne look meegeven. Maar wij betwijfelen of dit een goed idee is. Ons leven is anders; vrouwen rijden auto, werken buitenshuis, zijn actief en laten zich niet meer beperken door kleding. Levensruimte en bewegingsruimte zijn visies die we niet meer zullen loslaten. Vanuit de modewereld zijn er bovendien al stoffen in de maak, die niet alleen modieus zijn, maar ook bescherming bieden tegen virussen of negatieven invloeden van buitenaf. We beperken de nieuwe populariteit van de crinoline maar tot de Cosplay, Gothic- en Steampunk wereld en bewonderen ze graag in Disney films of op Fantasy fairs. Cosplay, Steampunk & Gothic In de Cosplay wereld zien we de crinoline voornamelijk als onderrok voor Japanse Animé. Ikoku Meiro no Croisée - 06 - Lost in Anime, is een bekend voorbeeld en Umi Sonoda draagt soms korte en soms wijde blauwe rokken met een crinoline eronder. In Steampunk is de crinoline vaak niet bedoeld als onderrok maar wordt de rok juist als overrok gedragem. De constructie is vaak hel stoer van leren banden en zwaardere stalen hoepels. Meestal is de rok middenlang. De kleuren zijn zwart, bruin of rood. In ieder geval donker, stoer en ze mogen gezien worden! De crinoline wordt vaak gecombineerd met een loei-strak taille corset zodat de vormen van breed (schouders) naar smal (taille) en super wijd (de rok) mooi tot hun recht komen. Een Gothic crinoline is vaak lang, tot op de grond, altijd zwart of rood en wordt meer als onderrok gedragen. Hierover heen komt dan een lange glanzende zwarte rok van veel stof of van tule. Hierover heen een korset, en de outfit vooral afgewerkt met veel kant, linten, strikken en franjes. De Gothic uitstraling is mysterieus, toont vaak 'de boze heks', 'the darkness' of 'lady evil'. De nadruk ligt op: zwart, zwarter, zwarts. Naaipatronen: Op zoek naar naaipatronen komen we er slechts twee tegen. McCalls Costumes heeft er vroger één uitgegeven die meer is voor een Victoriaanse outfit. Maar natuurlijk kan deze als basis ook worden gebruikt voor Cosplay etc. McCalls Costumes M7306 is nog verkrijgbaar. Een nieuwe uitvoering is de McCalls M2191 heeft een special edition (Cosplay Brand collection) uitgegeven, een crinoline samen met een korset. Voor de rest kunnen wij geen patronen vinden voor de crinoline cage maar er zijn op Youtube genoeg tutorials te vinden waarbij naaisters ieder op hun eigen manier een crinoline of hoepelrok in elkaar zetten. Ons advies: bekijk eerst het hele filmpje. De methodes verschillen nogal en de ene methode zal je meer aanspreklen dan de andere. Bovendien verschillen ze onderling ook enorm van de materialen die gebruikt worden. Waar de een het met hoepels doet, buigt de ander zelf dun ijzer, gebruikt baleinen of zelfs tuinslang. Hoe maak je een crinoline cage? Een crinoline cage is zelf te maken maar het zal je niet in één dag lukken. Het kost veel tijd om de materialen bij elkaar te vinden, om de lijnen in elkaar te zetten en de buizen erdoorheen. Mocht je een crinoline voor een event willen maken, begin dan minstens drie weken van te voren. Dan heb je ruim de tijd en kun je de crinolie ook nog perfectioneren met versieringen of mooi aangepast bij het kostuum. Wij hebben ervoor gekozen om de crinoline cage van pvc buis te maken. Zodra je de maten hebt bepaald en het aantal buizen dat je wilt gebruiken, worden deze in vier delen gezaagd om deze te kunnen buigen. Er komt wel een paar centimeter bij voor de tussenstukjes, dus houdt daar rekening mee. Qua stof: het beste is voor een stevige stof te kiezen maar niet al te dik. Voor een Victoriaanse crinoline zou een ongebleekte katoen heel passend zijn, voor een Gothic, of Steampunk crinoline zouden we zwarte texture stof adviseren. Je begint met de tailleband en maakt die wat ruimer en verstelbaar. Laat de tailleband aan de onderkant gedeeltelijk open zodat je hier de banden in vast kunt naaien. Je kan er ook voor kiezen om een tailleband te maken van dikker elastiek of van een bestaande riem. In geval van en stoffen-tailleband: Je maakt er nu acht banden aan vast die de lengte zijn van taille tot de grond (of de gewenste hoogte) plus 6 x (het aantal buizen) x 7 cm. Deze extra ruimte heb je nodig om de lussen te maken. Breedte van de banden, naar eigen keuze. Hoe dunner hoe sierlijker. Hoe breeder, hoe robuuster. De pvc buizen bekleed je met stof of gebruik je zoals ze zijn. Deze schuif je door de stof heen. Een lastig klusje waarbij je een extra paar handen wel kan gebruiken. Indien je de buizen wel wil zien maar een andere kleur wilt, zou je de buizen ook nog kunnen verfen (spuiten) of met tape omwikkelen. Als laatste maak je de onderkant van een extra band stof (30 cm tussen ruimte) en eventueel een rokje voor over de taillenband heen. De extra rand stof met de twee hoepels (buizen) er al doorheen kun je alleen maar vastnaaien met de hand. Het is een onmogelijke klus de totale crinoline op een tafel te leggen en de naaimachine hiervoor te gebruiken. De crinoline kun je nog afwerken met kanten randen, versiersels, een rokje over de tailleband heen, zie ene laatste foto. Als je de crinoline echter als onderrok gebruikt, is dit allemaal niet nodig. De crinoline is draagbaar doordat deze opvouwbaar is. Ook kan je de crinoline gemakkelijk opbergen dat die gewoon rechtop tegen de muur te zetten. Een crinoline of hoepelrok is zelf te maken. Het is een naaiklus die ieder op zijn eigen manier doet. Van te voren een paar Youtube filmpjes bekijken is een goed plan van aanpak. Hierdoor kun je kijken welke methode je het beste bevalt. Ook qua materialen is het maken van een crinoline grotendeels een persoonlijke keuze. Succes !
Eens waren handschoenen stijlvol en een symbool van luxe en klasse. Door de Corona-crisis is het mogelijk dat deze modeaccessoire opnieuw terugkomt in het straatbeeld. In deze angstige tijden kunnen handschoenen namelijk psychologisch helpen door een dunne barrière te vormen tussen ons en de buitenwereld. Hoewel stoffen handschoenen niet hetzelfde beschermingsniveau bieden als plastic handschoenen (zoals bij mondmaskers) is elke bescherming, naar mijn mening, beter dan geen bescherming. Ze voorkomen dat we het gezicht aanraken en bacteriën één keer van oppervlakken overdragen. Een beetje geschiedenis Handschoenen werden voor het eerst gedragen door kardinalen en koningen als decoratieve accessoires voor de sociale status, rijkdom en elegantie te benadrukken. In de middeleeuwen en tijdens de Renaissance werden handschoenen vaak gegeven als geschenk en blijk van liefde en respect. Kijkend naar vintage-schilderijen en foto's, is het interessant om te zien hoe handschoenen evolueerden. Handschoenen worden vaak geassocieerd met vrouwen en strikte sociale regels, maar in de twintigste eeuw hebben zowel mannen als vrouwen aanzienlijk geïnvesteerd in hun kleding, inclusief handschoenen. De handschoenen waren versierd met sieraden en uitgebreide borduursels en als statussymbool gedragen. Haute Couture Handschoenen verdwenen na de jaren zeventig geleidelijk uit het modebeeld, samen met hoeden, maar ze bleven geassocieerd worden met luxe. Als ik door de boeken over Chanel, Dior en Balenciaga blader, zie ik hoe deze ontwerpers over het totale ensemble dachten, waarbij ze de outfit combineerden met de hoed, tas en handschoenen. Het eenvoudige zwarte wollen pak van Balenciaga verandert in combinatie met zwarte handschoenen. De beroemde ‘Caracas’ Dior zijden jurk had bijpassende lange zwarte handschoenen, die de sfeer een onmiskenbare glamour gaven. Chanel, Christian Dior, Givenchy en andere ontwerpers gebruikten handschoenen als krachtig accessoire op startbanen en in catalogi om hun couture kledingstukken te laten opvallen. Naaipatronen voor handschoenen Er zijn veel handschoenpatronen online beschikbaar en ze lijken eigenlijk erg op elkaar. De prijzen lopen echter sterk uiteen. PDF-patronen zijn het goedkoopst, maar houd er rekening mee dat ze een bepaald niveau van computervaardigheid vereisen om ervoor te zorgen dat uw kopie 100% is en dat u A4-papier nodig heeft. Als u geen printer heeft, bel dan uw lokale kantoorwinkel voordat u een PDF-patroon bestelt om te zien of ze het voor u kunnen afdrukken en voor hoeveel omdat het de kosten van het PDF-patroon verhoogt. Voor uw gratis opties biedt het online tijdschrift Threads een gratis patroon dat geweldig is voor mensen met gemiddelde naai-ervaring. Als je echter nog nooit handschoenen hebt genaaid, dan raad ik aan om een patroon te krijgen met volledige naai-instructies. Vintage naaipatronen Originele vintage patronen zijn het duurst. Hoewel ik in de verleiding kwam om een patroon uit de jaren 50 te kopen, koos ik voor het gloednieuwe Vogue-handschoenenpatroon van Mccall.com, dat ook in de uitverkoop was. (Kopers pas op: als je op zoek bent naar patronen, kijk dan eerst op officiële sites zoals McCalls of Burda voordat je op andere plaatsen zoals Etsy of online vintage patroonwinkels winkelt. Butterick, Vogue en McCall's drukken enkelen van hun vintage patronen opnieuw af en je kunt hun selectie krijgen wanneer je gaat naar Mccall.com en typ "vintage" in het zoekvak.) Vogue 8311 Dit Vogue-patroon heeft grote, middelgrote en kleine handschoenmaten en verschillende designs. Om uw maat te bepalen, moet u de omtrek van uw handpalm op het breedste deel meten (klein is 7 ", medium 8" en groot 9 "). Om een perfecte pasvorm te krijgen, snijdt u het patroon op een bias en gebruikt u een rekbaar materiaal. De perfecte stof voor het maken van herbruikbare handschoenen is katoen, vooral stretchkatoen, maar je kunt de handschoenen maken van leer, rayon, zijde, linnen, wol en natuurlijk jersey. Zodra je het basispatroon hebt geperfectioneerd, kun je spelen met het ontwerp; omvatten knopen, gespen, elastische panelen, kant, borduurwerk of kralen. Wees creatief en dmaak er iets bijzonders van! Kleur- en stijladvies Welke kleur handschoenen je maakt, hangt af van jepersoonlijke smaak. Als je traditioneel wilt blijven, kijk dan naar je tas of schoenen en koop de bijpassende handschoenen. Maak een mondmasker in dezelfde stof en de kleurcoördinatie is perfect. Hoewel witte handschoenen waarschijnlijk onpraktisch zijn, zijn kleine zwarte handschoenen de meest elegante keuze voor elke outfit. Om je handschoenen te sparen, bewaar je een paar in je tas en een ander in je auto. Was de handschoenen zodra je thuiskomt, net zoals je dat doet met je stoffen gezichtsmasker. Dit is voor de meesten van ons een nieuwe realiteit, waar ter wereld we ook zijn. Stoffen handschoenen, zoals maskers, zijn een andere manier om je aan te passen en verder te gaan. Ze zelf maken is bovendien milieu-besparend en duurzaam. Ze kunnen een manier zijn om onze unieke stijl uit te drukken. Lang leve de eigengemaakte handschoenen! Over de auteur:
Elena Tran, Baudekin Studio, is een Canadese naaister en een ondernemer die met passie Haute couture naait. Na haar carrière als universiteitsbeheerder en wiskundeprofessor, heeft ze haar interesse in naaien voortgezet en een online luxe stoffenwinkel baudekinstudio.ca. opgericht. Zij is voortdurend met haar vak bezig en haar talenten te verbeteren. Tijdens haar opleiding kreeg zij les van de legendarische couture instructeur Angelina di Bello (Montreal, Canada), deed zij een kleermakerijprogramma aan het Mohawk College (Hamilton, Canada) en online handwerkcursussen aan de Royal School of Needlework (Londen, VK). Vogue V9095 lijkt net als Vogue V7975 een beetje uit de tijd vanwege de voorkant van het naaipatroon. De tekeningen zijn getekend in een stijl die niet meer in deze tijd past. Toch willen wij graag even wijzen op dit prima patroon dat zeer geschikt is om een Chanel-Style jasje te maken. Het patroon is een uitstekende basis om een Chanel-jasje te maken dat zowel van de binnen- als de buitenkant een topper is. Vogue V9095 Het Vogue patroon is een patroon voor een gevoerd jasje in drie verschillende variaties. Het jasje wordt omsloten door banden en heeft prinsessen-belijning. Het patroon wordt uitgegeven in twee verschillende maatvoeringen. Let op dat je de juiste besteld ! Easy peasy? Het patroon is betiteld als "Vogue EASY". Wij vinden echter dat het toch wel ervaring vereist om de banden er goed op te krijgen. De instructies zijn duidelijk maar het blijft een ingewikkeld werkje. Vraag even hulp van een ervaren naaister, dan is het zeker te doen. Aanbevolen stoffen De stoffen die geadviseerd worden om te gebruiken zijn: garbadine, crepe, shantung. En voor de contrasterende banden: kant en dunne chiffon stoffen. Wij hebben het jasje in twee variaties gemaakt. Zoals bovenstaand met een wollen dunnere stof. Dit was prettig werken en prima te doen. Echter let op: diagonale lijnen of ruitjes-patronen worden zelden geadviseerd. Dit vooral omdat het een enorme klus is om het 'patroon' exact zó te krijgen dat de belijning van de voorpanden in elkaar overgaat. Dat staat wel zo chique en is dan ook een 'Haute couture-must'. Door de contrasterende banden in een andere hoek te leggen, valt het echter niet op dat het niet totaal 100% aansluit qua belijning. Hoe dan ook, een effen stof kiezen is een stuk gemakkelijker. Het tweede jasje hebben wij in zwarte stof gemaakt en versierd met een gouden randje. De stof garbadine werkt erg prettig en is een dikke aanrader. Splendissima toont het zwarte jasje en heeft het bovendien nog eens gestyled met een riem er om hen. Dit oogt nóg leuker want het model is ansich een beetje recht-toe-recht-aan. Een strakkere jurk of shirt eronder is een aanrader. Pluspunten:
Minpunten:
Samengevat:
Vogue V9095 is een ideaal naaipatroon om het Chanel-Stijl jasje te maken. Het patroon is gebaseerd op het 'boxy-achtige'oorspronkelijke Chanel-jasje met banden omzoomd. Hiermee kan je eindeloos varieëren. Ook de voering biedt de mogelijkheid om er echt een Haute Couture jasje van te maken die zowel aan de binnenkant- als aan de buitenkant perfect is afgewerkt. Het Chanel-Style jasje is een leukertje die gezien mag worden. En qua styling kan je er alle kanten mee op: van super modern tot tijdloos of vintage. De laatste maanden zijn we begonnen om onze website uit te breiden met LARP, Cosplay en Fantasy. Het maken van kostuums heeft namelijk veel overeenkomsten met het maken van Haute Couture. Kostuums creeëren voor LARP, Cosplay en Fantasy vraagt vaak een stevige naaimachine. De Toyota Power Fabric 17 is onze favoriet! Stevige jongen voor het stevige werk We hebben de Toyota Power Fabric 17 van stal gehaald om eens even flink aan de slag te gaan. De kostuums die we voor LARP en Cosplay aan het maken zijn, vragen wat extra's van een naaimachine. Dit komt voornamelijk omdat er vaker wordt genaaid met stoffen zoals: canvas, leer, leer-look, dik fluweel en meerdere lagen stof. Een 'gewone' naaimachine kan dit vaak wel aan, maar het is als naaister vervelend als je het gevoel hebt dat je het uiterste van je naaimachine vraagt. Je wilt tenslotte langer met je naaimachine doen. Brekende naalden; pas op! Als je een naaimachine gebruikt die de stoffen amper aankan, krijg je ook vaak te maken met brekende naalden. (Altijd de juiste naalden gebruiken voor de betreffende stof!). Dit kan best gevaarlijk zijn want menig naaister heeft wel eens een puntje van een naald in haar oog gekregen. Het is dus beter om voor een naaimachine te kiezen die het ook écht aankan. De Toyota Power Fabric 17 is er zo één. Dikkere stoffen zijn een eitje voor deze naaimachine en je zal niet met spanning achter de naaimachine zitten omdat je bang bent dat je je naaimachine stuk maakt of brekende naalden om je oren vliegen. De naaimachine heeft dus naaicapaciteit voor zeer zware stoffen en zelfs leer. Dit is mogelijk door het gebruik van geavanceerde Japanse technologie. Canvas tot 6 mm dikte en leer tot 4,5 mm dikte, ook jeans stof tot 12 lagen dikte geeft geen probleem. Dat is echt bijzonder en erg fijn voor jouw naaiprojecten! Leuke handleiding! Wat opvalt: de handleiding ! Er zit een standaard handleiding in de doos maar ook een prachtig boek: Het Toyota Werkboek. Dit boek is mooi gebonden, dik en ziet er uit als een glossy magazine. De inhoud is geweldig: allemaal leuke ideëen, tips en aanwijzigingen. Dit boek is goud waard! De ideëen zijn uitvoerbaar, realistisch en de foto's zijn prachtig en vooral: HAALBAAR! Een uitgebreide handleiding is ook te downloaden vanaf de website van Toyota: https://nl.home-sewing.com/manuals (intypen: POWERFAB17) De naaimachine wordt op de Matri website gecategoriseerd onder geschikt voor een naaister van ‘gemiddeld’ niveau. Volgens ons kan ook een beginner hier prima mee uit de voeten. LARP, Cosplay en Fantasy projecten Wij gaan verder met nieuwe projecten zoals het maken van een crinoline cage, korsetten, assassin's creed-kostuum en nog een paar andere verrassingen. Het maken van riemen van nylon band of dunner leer is namelijk helemaal geen probleem voor deze naaimachine. Let op: echt zwaar leer zal helaas niet gaan. De naaimachine blijft, ondanks zijn kwaliteiten, toch een huishoudelijke naaimachine en geen industrieële (leder) naaimachine. Een nieuwe trend was zichtbaar tijdens de laatste Paris Fashion Week voorjaar 2020. John Galliano voor 'het huis Maison Margiela' richtte de schijnwerpers op reeds gebruikte stoffen en modeartikelen in zijn haute couture ‘Recicla’ collectie. (Maaier) De focus lag op duurzame mode door upcycling. Upcycling = oude kleren hergebruiken Mijn generatie herinnert zich nog hoe onze moeders jurken maakten van overgebleven stof, of hoe ze de oude overhemden van hun man repareerden zodat ze bij de zoon pastte als hij groter zou worden. De kleding was waardevol en ze gingen over van oudere broers en zussen naar de jongere. Die waarde van kwaliteitskleding verdween in de loop van de tijd. Het kopen van goedkope seizoenskleding en ze weggooien of naar de kringloopwinkels brengen, loopt nu volledig uit de hand. Door recycling kun je je beter voelen, maar het lost het probleem van groeiende stortplaatsen niet op. Het kopen van minder kleding van betere kwaliteit en het recyclen van oude kleding is juist dé oplossing voor de grote milieuproblemen. Kledingstukken moeten waarde hebben zodat ze niet zo gemakkelijk worden weggegooid. Vintage kleding wordt vaak geassocieerd met waarde en kwaliteit. Vintage betekent niet ouderwets. Onthoudt dat mode constant evolueert en ontwerpers zoeken vaak elegante en tijdloze vintage stukken ter inspiratie. De stijl van de jaren 70 komt bijvoorbeeld duidelijk naar voren in de moderne maxi-jurken. De zomercollectie van Stella McCartney is een levendig voorbeeld van fashion déjà vu. (McCartney) Vintage naaipatronen U kunt vintage naaipatronen gebruiken om oude kleding en restanten-stof te hergebruiken en om unieke couture-kledingstukken op maat te maken. De eerste stap bij het maken van een vintage kledingstuk is om je smaak te ontdekken zonder beïnvloed te worden door de laatste modegrillen. Vind je eigen unieke stijl. Zoals de beroemde ontwerper Hubert de Givenchy zei: "Het geheim van elegantie is op jezelf te lijken." (Beyfus) Vintage is een brede categorie en bevat items van 20 tot 100 jaar oud.
Er zijn veel vintage naaipatronen online te koop, bij naaipatronenwinkels en tweedehands op marktplaats of ebay.. Je kunt Givenchy, Dior, Laroche, Alexander McQueen en andere couture-designerpatronen kopen. Het belangrijkste is om op te letten, dat de naaipatronen compleet en in goede staat zijn. Tips & trics Maak een kopie van het patroon op patroonpapier. Breng geen wijzigingen aan in het oorspronkelijke patroon. Label de gewijzigde stukken duidelijk zodat je niet vergeet wat er veranderd is. Ik bewaar mijn versies van hetzelfde patroon in een aparte envelop met een foto op de voorkant. Bekijk tutorials over hoe je eenvoudige veranderingen aan kan brengen, haal diep adem en probeer het gewoon. Maak een proef-outfit van overgebleven stof of oude lakens om te controleren of ze passen. Naaien met vintage patronen is niet zo ingewikkeld, het is alsof je een modegeschiedenisboek leest met praktische leerervaring. Wanneer ik met vintage patronen naai, kan ik niet wachten om naar de volgende stap te gaan om te zien hoe de ontwerper de uiteindelijke look heeft bereikt. Je kunt bijvoorbeeld klassieke technieken beheersen, zoals het maken van oprolkragen en dolman-stijl mouwen met kruisjes à la Givenchy. De kenmerken van haute couture worden geïllustreerd in de instructies voor vintage patronen, zoals rijgen door constructielijnen en het markeren van inkepingen door draad, altijd rijgen voordat u onder andere naait en afwerkt met de hand. Creëer je eigen stijl Voeg jouw eigen unieke stijl toe aan het vintage ontwerp door bijvoorbeeld knopen toe te voegen. Als jeeen bepaalde visie in gedachten hebt, kunt je online afgeprijsde couturestof-resten vinden. Als alternatief kun je oude kleren uit elkaar halen, die niet langer passen. Of bijvoorbeeld die oude bruidsjruk die al jaren op de zolder hangt. Haal ze uit de opbergzakken en kijk of de stof nog in goede staat is, en je kunt knopen, ritsen, kralen, veter of afsnijdsels gebruiken. Een andere geweldige manier om een couture-kledingstuk te maken, is door je eigen stof te maken door complementaire kleuren aan elkaar te naaien of inzetstukken en applicaties te maken voor een opvallend effect. (Shaeffer) Een schatkamer van couture gaat voor je ogen open. Hergebruikte stoffen en kleding een nieuw leven geven, en jouw eigen vintage kleding te creeëren, zal als resultaat hebben dat je er jarenlang weer opnieuw plezier van hebt! Bibliography Beyfus, Drusilla. Vogue on Hubert de Givenchy. London: Quadrille Publishing Limited, 2013. Lucioni, Alessandro. https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2020-couture/maison-martin- margiela/slideshow/collection#29. 2019. McCartney, Stella. https://www.stellamccartney.com/ca/stella-mccartney/midi_cod15034082jt.html#dept=main_dresses. n.d. Mower, Sarah. https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2020-couture/maison-martin-margiela.25 September 2019. Shaeffer, Claire B. Couture Sewing Techniques. Newtown: The Taunton Press, 2011. Over de auteur: Elena Tran, Baudekin Studio, is een Canadese naaister en een ondernemer die met passie Haute couture naait. Na haar carrière als universiteitsbeheerder en wiskundeprofessor, heeft ze haar interesse in naaien voortgezet en een online luxe stoffenwinkel baudekinstudio.ca. opgericht. Zij is voortdurend met haar vak bezig en haar talenten te verbeteren. Tijdens haar opleiding kreeg zij les van de legendarische couture instructeur Angelina di Bello (Montreal, Canada), deed zij een kleermakerijprogramma aan het Mohawk College (Hamilton, Canada) en online handwerkcursussen aan de Royal School of Needlework (Londen, VK). Misschien heb je "Thuis Mode maken' wel eens zien liggen in een kringloopwinkel of op Marktplaats zien staan. Twee grote mappen vol informatie en naaipatronen. Het ziet er erg 'jaren tachtig' uit maar bevat vele patronen. Kopen of niet? Wat was of is Thuis Mode maken? Thuis Mode maken is van uitgeverij Lekturama. Het zijn grote multomappen en naaipatronen in plastic verpakt per twee met voorblad. In der tijd was het een soort cursus die je kon kopen en waarvoor je steeds aanvullingen kreeg. De multomappen zijn ingedeeld per tabblad;
De naaipatronen zitten in plastic verpakt en zijn grote vellen met hierop het onderwerp, het uitknippatroon en korte instructies. Tijdloos goede instructies
De multomappen zijn een schat van informatie. Alles wordt goed beschreven en ondanks een beetje achterhaalde lay-out, zijn de afbeeldingen met instructies duidelijk. Bij de tabbladen van dames- heren- vrijetijds- en een maatje meer-mode zitten ook nog een erg veel patronen die je zelf kan overnemen op ruitjespapier. Ook de zelfmaak-cadeau's zijn leuk, tijdloos en handig. De naaipatronen zijn prima en het uitknippen gaat heel handig. Het zijn geen drukke radarbladen waarvoor je heel veel concentratie nodig hebt, maar het uitknippen van de patroononderdelen is ideaal voor de beginners onder ons. Plus- en Minpunten: Toegeven: de meeste van de naaipatronen zien er oubollig en véél te 'jaren tachtig' uit. Brede schouders, weinig taille en 'oversized' is bijna standaard. De rokken zijn tuttig en de jasjes zijn lastig aan te passen (qua schouderbreedte), tenzij je 'patronen aanpassen' onder de knie hebt. Een ander minpunt is dat bij de losse naaipatronen een stofadvies totaal ontbreekt. Hiermee kun je lelijk in de mis gaan. Is een jasje geschikt voor een dikkere tweed of is het alleen geschikt voor een soepel vallende crêpe stof? Grote pluspunten zijn het feit dat je misschien voor héél weinig geld een stapeltje patronen erbij hebt en twee multomappen vol naslagwerk. Bovendien zijn er, los van de oubollige patronen, ook héél veel tijdloze klassiekers ! We wijzen graag even op de prachtige chambray blouse hieronder. Een pareltje die absoluut een waardevolle aanvulling is op je garderobe. En zo nog vele naaipatronen van jasjes 'Chanel-stijl' (mits niet te brede schouders), pencil-rokken, de nachtmode en natuurlijk ook de herenmode, cadeautjes en kinderkleding. Samengevat: Zie je ooit ergens 'Thuis Mode maken' staan in een kringloopwinkel, op marktplaats of op je zolder van je oma, moeder of buurvrouw? Niet weggooien! Bewaar de hele verzameling of selecteer de patronen en naslagwerk eruit die je waardevol lijken. Niet is waardeloos in de naai-wereld, want instructies, naslagwerk en sommige basispatronen blijven tijdloos waardevol ! Vogue V7975 lijkt een zeer oubollig patroon vanwege de voorkant van het naaipatroon. De tekeningen zijn getekend in een stijl die niet meer in deze tijd past. Toch willen wij graag even wijzen op dit prima patroon dat zeer geschikt is om een Chanel-Style jasje te maken. En er is een grote verrassing te melden: het patroon heeft een perfecte pasvorm! Vogue V7975 Het vogue patroon is een patroon voor een gevoerd jasje in twee verschillende lengte variaties. Ook kunnen de voorpanden op twee verschillende manieren worden uitgevoerd: sluitend of open hangend. Het patroon wordt uitgegeven in twee verschillende maatvoeringen. Let op dat je de juiste besteld ! Ervaring naaister Op het patroon wordt aangegeven dat de naaister qua niveau 'beginner' mag zijn. Oftewel : EASY. Wij vinden echter dat dit niet klopt. Het patroon is ansich eenvoudig maar vanwege de Bouclé stoffen (maak daar maar eens knoopsgaten in!) vraagt het toch altijd wat meer kunde en kennis van de naaister. Bovendien zijn ´ Mock welt pockets' echt heel lastig en moeilijk om te maken! Dit is al gauw een naaitechniek die meer bij de gevorderde naaister hoort. Aanbevolen stoffen De stoffen die geadviseerd worden om te gebruiken zijn: wol en wol mixen, bouclé, tweeds, garbadine en lichtgewicht linnen. Wij hebben het jasje in meerdere variaties gemaakt. Zoals bovenstaand met bouclé stof die erg losdradig is. Dit was een enorm klus en hebben we dan ook beschreven in deze blog. Tevens hebben wij adviezen voor u om met Bouclé stoffen te werken. Kijk op deze pagina. Wij hebben ook het jasje gemaakt in Bouclé stof die meer vaste is geweven. Dit ging perfect en we waren gelukkig met het resultaat. Als laatste hebben we het jasje in een tweedstof gemaakt met een zijden voering. Dit jasje hebben we genaaid volgens de technieken van Claire Schaeffer beschreven in haar boek: The Couture Cardigan Jacket. Dit is een naaitechniek voor gevorderde naaister: je naait de voering eerst vast aan de patroononderdelen en zet dan het jasje, grotendeels met de hand, in elkaar. Vogue V7975 verleent zich hier prima voor. Pluspunten:
Minpunten
Samengevat:
Vogue V7975 is een ideaal naaipatroon om het Chanel-Stijl jasje te maken. De pasvorm is heel goed en kleedt niet alleen af maar maakt ook langer en elegant. Het naaipatroon biedt veel mogelijkheden qua variaties en je kan zelf de voering 'quilten' zoals de couture naaitechnieken van Coco Chanel ooit waren en zijn uitgelegd in het boek van Claire Schaeffer. Vergeet de ouderwetse voorpagina van dit patroon en maak er een mooi modern of tijdloos klassiek Chanel-Style jasje van ! |
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|