Gastblog van Inge van der Meulen Dit jasje heb ik gemaakt in corona tijd. Geïnspireerd door de prachtige jasjes die ik zag op Pinterest en aangemoedigd door de voorbeelden, praktische tips en verwijzingen op deze website durfde ik het aan. Fysiek winkelen was op dat moment onmogelijk. Vrijwel alle benodigdheden heb ik daarom via internet bij elkaar gescharreld. Het naaipatroon: Het patroon dat ik heb gebruikt is Burda 6465. Zie de review op deze website. Benodigde materialen:
Verwerking: Ik ben begonnen met het nameten van alle patroondelen. Daarna heb ik een proef gemaakt. Pas toen die naar mijn zin was en ik het patroon had aangepast ben ik echt begonnen. Ik heb de burda beschrijving links laten liggen en in plaats daarvan de instructies van Claire Shaeffer* gevolgd. Ik kwam er al gauw achter dat zij veel meer heeft gepubliceerd dan alleen haar boeken. Zo heeft ze voor Threads Magazine een aantal instructievideo’s gemaakt. Een deel daarvan is vrij toegankelijk. Threads Magazine heeft een geweldig archief. Claire Shaeffer’s instructies voor de mouwinzet vind ik niet heel duidelijk. In het Threads Magazine archief vond ik twee geweldige artikelen** met instructies die veel gedetailleerder zijn. Echt aanraders! Voor wie zich verder in dit onderdeel wil verdiepen: een gratis proefabonnement is twee weken geldig. Alle stoffen heb ik voorgekrompen. De tussenvoering is met de hand vastgezet d.m.v. ‘catch stitches’. De randen van de twee voorpanden zijn extra verstevigd met vlieseline. Extra vlieseline heb ik ook aangebracht op de plaatsen waar de knoopsgaten en de knopen moesten komen. Om de knoopsgaten (‘bounded buttonholes’) goed te kunnen krijgen heb ik behoorlijk moeten oefenen, maar het is gelukt. De borduurzijde heb ik vooraf gewaxt. Dat is even een klus maar daarna doe je er je voordeel mee. De draad is veel steviger en raakt eigenlijk niet meer in de knoop. Iedere naaister weet hoe erg blouclé kan rafelen. Voor de knoopsgaten bracht een tube rafelstop van Prym daarvoor de oplossing. Het is wel aan te raden om ook daar eerst mee te experimenteren. Niet voor niets schrijft Claire Shaeffer ‘de devil is in the details’. Het moet allemaal in één keer goed. De werkvolgorde bij dit jasje is heel belangrijk. Claire Shaeffer’s instructies zijn helder en duidelijk en goed op te volgen. Na het quilten worden de patroondelen aan elkaar gezet. De taftvoering is met de hand d.m.v. ‘slip stitches’ aan elkaar genaaid. Het waxen van alle draden was ook hier even een klus maar al die moeite betaalt zich terug. Het naaien verloopt veel soepeler dan wanneer je dat niet doet. Over de mouwen schreef ik hiervoor al iets. Ik heb ze met een dubbele gewaxte draad er helemaal met de hand ingezet precies volgens de instructies van Susan Khalje. De trim was een laatste probleem. Ik kon nergens op internet iets vinden naar mijn zin. Door het blog van Mary Funt*** ontdekte ik vervolgens Kumihimo, een Japanse knooptechniek, die ik uiteindelijk heb toegepast bij het maken ervan. De trim is een combinatie van verschillende soorten mohair, angora en gouddraad. Ik wilde graag een wat pluizig effect en om dat te bereiken en meer volume te krijgen heb ik van de mohair en de angora eerst kettingen gehaakt en die vervolgens verwerkt. Een standaard zoals Mary Funt op haar blog laat zien of kumihimo schijven had ik niet, maar met een strijkplank, knijpers en een zakje met kleingeld als tegenwicht kom je ook een heel eind… Tops en flops: Zoals bij ieder project ging er ook hier wel wat mis. Ik had besloten om de aanwijzingen van Claire Shaeffer rigoreus op te volgen. Het resultaat was een massa rode draden en draadjes wekenlang overal in huis. De volgende keer lock ik alle patroondelen voor ik verder iets onderneem! Claire Shaeffer adviseert ook om voor de patroondelen rechthoeken te knippen. Dat heb ik iets te letterlijk genomen….zie foto.. Het is echt niet nodig en maakt m.n. het inzetten van de mouwen onnodig gecompliceerd. Top vond ik haar aanwijzingen om eerst de knoopsgaten te maken voordat het jasje in elkaar wordt gezet. Dat voorbereiden van de verschillende panden doe ik nu bij al mijn naaiprojecten. Haar advies om dit soort projecten eerst goed te doordenken waardoor je weet waar je naar toewerkt is goud waard. Haar opmerking dat bij couture persen even belangrijk is als naaien gaf me te denken. Ze heeft hierover zelfs een instructievideo gemaakt voor Threads Magazine gemaakt die vrij toegankelijk is. Ten slotte: Een jasje als dit is door het vele handwerk heel erg veel werk, maar ik ben ongelofelijk blij met het resultaat. En dat al die onderdelen afkomstig uit verschillende werelddelen via mijn beeldscherm in coronatijd bij elkaar gescharreld toch zo’n eenheid zijn gaan vormen maakt dat ik er met nog meer plezier naar kijk. * Claire B. Shaeffer: Couture Sewing.The Couture Cardigan Jacket 2013
** Setting a sleeve by hand issue 122, Susan Khalje, dec 2005/jan 2006 Sleeve – Head secrets Judith Neukam aug/sept 2020 *** Create custom trim for your French Jacket blog aug. 30 2017, www.cloningcouture.com Comments are closed.
|
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|