Ooit gehoord van 'knipvrees'? Vast wel, heel veel hobbynaaisters lijden hier namelijk aan. Maar ook professionele naaisters ! Het normaal dat je een beetje bang bent om je schaar in de stof te zetten. Je ziet er tegenop, of je stelt het uit. Hoedan ook, het is lastig en verpest een beetje je passie voor naaien. Maar we hebben drie eenvoudige tips, die je als checklist kan gebruiken. Goedkope of écht dure stoffen Vaak maakt het niet eens zoveel uit of je nu een goedkope of hele dure stof op jouw tafel hebt liggen. De patroononderdelen liggen er goed op en het is tijd om deze uit te knippen. Maar dan, help! Stel dat ik het fout doe... dan heb ik de stof verpest. Dat kan inderdaad gebeuren en dat gebeurt echt vaker dan je denkt. Maar je zal zien dat na verloop van tijd het steeds minder gebeurd doordat je steeds meer ervaring hebt. 1. Wat is de naadtoeslag? Dit zal je altijd even goed moeten checken. Iedere patronenmerk hanteert namelijk andere naadtoeslagen. Burda heeft ze nooit inclusief het patroononderdeel. Butterick, McCalls, Vogue, New Look etc. bijvoorbeeld wel (naadtoeslag ingecalculeerd), andere merken varieëren qua waarde. Het ene merk hanteert: 1,5 cm, het ander een centimeter. Wees er zeker van dat je met de goede naadtoeslag werkt en deze bij het knippen van de stof erbij aanknipt of weglaat. Bij de zomen staat altijd OP het patroononderdeel hoeveel EXTRA naadtoeslag je erbij aan moet knippen. 2. Heb je de juiste maat? Heb je de juiste maat gekozen voor het naaiproject? Denk NOOIT: ik knip er wel extra naden aan. Dat werkt niet want dan vervallen de onderlinge verhoudingen. Mocht je de maat te groot of te klein hebben uitgeknipt op het radarblad of het naaipatroonblad, corrigeer dit dan op het papier vóór je het naaipatroon op de stof uitknipt. Eventueel: liever een nieuw naaipatroon kopen of opnieuw op patroonpapier overnemen dan je lap stof verpesten. 3. Respecteer het knipschema Liggen alle patroononderdelen goed op de stof (gespeld)? Check, check en nog eens check. Het knipschema op de instructiebladen van het naaipatroon of in het magazine bij de werkbeschrijvingen geven de meest gunstige schema aan om zo min mogelijk stof over te houden. Houdt je hier altijd aan. Ookal denk je dat het misschien nóg gunstiger kan... Vaak maak je dan toch een vergissing omdat je per ongelijk een patroononderdeel mist of gespiegeld hebt neergelegd. Mocht je geen knipschema bij het naaipatroon hebben, schuif dan net zo lang met de patroononderdelen tot je tevreden bent. Zie het als een puzzel, een uitdaging en maak er geen haastklus van. Tip: Als allerlaatste tip kunnen we nog meegeven: neem een pauze tussen het knippen van het papierenpatroon en het knippen van de stof. Heb je een grote tafel en kan het even blijven liggen? Laat het gerust een halve dag of een dag liggen. Als je namelijk even afstand neemt en een dag later kijkt, zie je vaak ineens een fout die je anders over het hoofd had gezien. Dat is een bekend verschijnsel: kijk je letterlijk naar een puzzel en kan je een stukje maar niet vinden? Een dag later zie je het ineens liggen tussen alle andere honderden stukjes.... Conclusie:
Knipvrees heeft iedere naaister wel een beetje last van. Je hebt namelijk erg mooie stof gekocht en je weet uit ervaring dat je wel eens hele stomme fouten kan maken. En helaas ben je dan een halve meter stof kwijt of nog erger.... Werk bovenstaande punten af in je hoofd als een soort checklist of neem even een paar uurtjes of een dag afstand. Je zal zien dat het steeds vaker goed gaat, vooral als je je goed aan het geadviseerde knipschema houdt! Truly Victorian TV494 Shirtwaists (1894) is een naaipatroon voor een blouse met grote pofmouwen zoals deze werd gedragen in de periode: Bell Epoque 1890-1900. Het naaipatroon wordt uitgegeven door 'Truly Victorian', een naaipatronen designer die zich voornamelijk richt op de Victoriaanse stijl kleding. Truly Victorian TV 494 Het naaipatroon is een multi-size naaipatroon want je kan het maklen in maat A tot en met N. Deze letters staan voor de omvang van de borst en taille en kun je zelf meten. Het naaipatroon komt niet in de envelop zoals bij de bekende andere merken maar wordt uitgegeven op A-4 formaat en is verpakt in een plastic hoes. Hierin zit het grote radarblad in alle maten die je kan uitknippen en een uitleg en introductie op vier A-4tjes. De shirtwaist Een shirtwaist is eigenlijk niets anders dan een blouse. Shirtwaist werden vroeger vooral gedragen in de zomer, hadden geen balijnen en waren ongevoerd. Ze werden gemaakt van lichte, zachte katoen. Shirtwaists werden in de rok of over de rok gedragen en waren zowel chic als dagelijkse (werk)kleding. Naai-niveau: Op het naaiptroon staat geen advies ten aanzien van het naai-niveau dat je nodig hebt om deze blouse te maken. Wij denken dat en beginner het wel zal lukken, met misschien een beetje hulp ten aanzien van de mouwen er correkt inzetten en knoopsgaten maken. Voor de rest is het geen moeilijk design om te maken. Geadviseerde stoffen: De stof die wordt geadviseerd is moeilijk te vinden op het naaipatroon, maar uiteindelijk vinden we dit op de eerste pagina helemaal onderaan. Suggested fabrics: "Lawn, batiste, muslin, silk, seersucker, or other light weight fabrics." Dit is duidelijk alleen weten de meeste waarschijnlijk niet wat 'Lawn' is. Dit is een stof die fijn is geweven zoals katoen. Lawn is het beste te beschrijven als: zakdoek linnen, oftewel zachte katoen. Voor de rest heb je alleen maar knopen nodig en een halve meter netstof of interfacing voor aan de binnen-bovenkant van de pofmouwen. Dit laatste is optioneel. Met nadruk wordt geadviseerd om de blouse eerst als proefexemplaar te maken, van bijvoorbeeld muslin. De stof is niet rekbaar, het zal erop aankomen of je echt de juiste maat te pakken hebt en of de blouse mooi zit. Pluspunten:
Minpunten:
Conclusie: Wij vinden Truly Victorian TV494 Shirtwaist een leuk naaipatroon en hebben met plezier de blouse gemaakt. De blouse is uitermate geschikt voor Cosplay, LARP of Fantasy. Maar ook om pofmouwen te leren maken en kleding feestelijk te maken of een blouse te 'upcyclen'. Het naaipatroon biedt prima uitleg en is niet moeilijk om te maken. In onze blog: Naaitijdschriften en magazines; welke is de beste? hebben we bijna alle naaitijdschriften en magazines behandeld die er in de winkels in Nederland liggen. De Burda Style, Knip mode, Inspiration, Simplicity naaimode, La Maison Victor, Ottobre, My-Image, en Diana Mode. Maar soms duikt er ineens eentje op die we zijn vergeten. Zo ook de; Prêt-a-porter, een Diana mode Special. Deze zullen wij apart bespreken in deze blog. Magazines; maar welke? De inspiratie die je uit een magazine haalt, is vaak stimulerend om aan de slag te gaan. Patronen worden in meerdere variaties getoond en de styling is ook altijd mooi. Magazines hebben als voordeel dat je meerdere patronen koopt. Mooie jassen, combinaties, en misschien wel een leuk jurkje voor je kind of kleinkind. Daarnaast zijn er ook vaak pagina’s te vinden met extra uitleg betreffende een specifiek patroon of leuke knutselpagina’s voor ideeën voor in huis. Sommige naaitijdschriften besteden veel aandacht aan je het zo makkelijk mogelijk te maken. Instructies zijn duidelijk en nodigen je uit te gaan naaien. Een nadeel van een tijdschrijft of magazine is wel dat de mode mee gaat met de trends en echte klassiekers of basis-patronen voor kleding vaak ontbreekt. Bovendien heeft u er dus meer werk aan. Het patroon moet worden overgenomen op patroonpapier en dat klusje vereist wel enige kennis en ervaring. Prêt-a-porter
De Prêt-a-porter is een uitgave van Diana Mode Special. Over de Diana Mode waren we niet zo heel enhtousiast en deze bleef qua kwaliteit duidelijk achter ten opzichte van de tijdschrijften zoals de Burda, de Knip-Mode en La Maison Victor. Prêt-a-porter zier er wat moderner uit en de inhoud is verrassend. Prijs: rond de 6 à 7 euro. Een overzicht van de patronen staat op de achterkant van het magazine. Het zijn niet de naaipatronen zelf maar foto's van modellen in kleding. Enerzijds erg leuk omdat je meteen ziet hoe het kan worden, anderszijds is op deze manier het naaipatroon moeilijk in te schatten. Aantal patronen: 36 stuks De patronen zijn vaak zeer modieus en het meerendeel is gemakkelijk om te maken. Echte uitdagingen voor ervaren naaisters zijn er niet. De naai-niveau's gaan van één garen klosje (gemakkelijk) tot drie garenklosjes (voor ervaren naaisters). Deze waardering staat duidelijk aangegeven in de werkbeschirjvingen die vanaf pagina 42 beginnen. En bij de beschrijving van het naaipatroon op de pagina's in het magazine waarop het model staat met de kleding aan. Patronen voor kinderen en mannen: geen. Patronen voor grote maten: de meeste naaipatronen gaan van maat S tot en met XL. Enkelen gaan tot XXL. Community: Nee. Er is ruimte geen voor lezers om hun eigen creaties te laten zien die zijn gemaakt van de patronen. Opvallend: zeer modieus en het magazine is ingedeeld naar stijl. Voorbeeld: "Bohemian Love", "Floral romance" en "Classic Check Love". Op de ena laatste pagina staat een overzicht van de stoffen die zijn gebruikt. Dit is handig maar ook overbodig want de kans dat je exact die stof vind als lezeres van het magazine, is vrij klein. Bivendine staan de verkooppunten er niet bij vermeld. Minpuntjes:
Conclusie: Het Prêt-a-porter magazine oogt erg vrolijk, enthousiastmerend en leuk maar biedt weinig variatie voor verschillende leeftijdsgroepen en tijdloze stijlen. Het is dan ook echt een 'Fashion' naaimagazine. De naaipatronen zijn rustig, prima te maken en leuk voor beginners.
Welke naaihulpen heb je nodig als je met naaien begint? Je hoeft niet de duurste naaimachine of luxe stoffen en gadgets te kopen. Met eenvoudige hulpmiddellen kom je al een heel eind. Ook als je al een ervaren naaister bent is deze video van Elena Tran van BaudekinStudio erg interessant. Mischien wordt er wel nét een hulpmiddel genoemd die je nog niet kende...
Ǵoed gereedschap is het halve werk! En dat geldt vooral als naaien jouw hobby is. Onder naald en draad ben je nergens. Maar je kan jouw verzameling langzaam opbouwen. Je hebt niet in éen keer alles nodig. "Wanneer je leert naaien, is het moeilijk om te beslissen welk gereedschap je moet kopen. In deze video deel ik de naaigereedschappen die je nodig hebt om te beginnen met naaien, waar ze voor worden gebruikt en ook enkele geavanceerde gereedschappen die ik in mijn studio gebruik." Hulpmidellen genoemd in de video:
Met dank aan BaudekinStudio ! Ze worden naaiclips, wonderclips of stofklemmen genoemd, die kleine gekleurde, doorzichtige klemmetjes die je steeds vaker in de naaiwereld ziet. Het maakt ons niet uit hoe ze heten, want we kunnen niet meer zonder. Wat een handige dingen die... naaiclips! Naaiclips van klein tot groot Naaiclips worden meestal verkocht in de kleine maten. Deze worden naaiclips XS genoemd en zijn 2,5 cm lang. Het voordeel van de XS sewingclips is dat de naadwaarde aan de achterkant van de clips op 5mm en 7mm is. Dit kun je gemakkelijk zien door streepjes in de klemmetjes. Heel handig in het gebruik dus en vooral voor speciale stoffen. Naaiclips XL zijn een stuk groter. Deze kun je gebruiken voor een naadwaarde aan de achterkant van de clips op 5mm, 7mm, 10mm, 15mm, 20mm en 25mm. De XL naaiclips zijn vooral geschikt voor grotere lappen stof of ideaal voor quilten. De naaiclips zijn te koop in verschillende kleuren maar worden meestal aangeboden in multi-kleuren pakketen. De kleuren maken op zich niet zo veel uit, de clips zijn doorschijnend. Toch zijn ze gemakkelijk terug te vinden op de grond als je ze per ongeluk laat vallen. En vaak net te groot om in de stofzuiger te verdwijnen. Ideaal voor o.a. dikkere stoffen! Naaiclips zijn ideaal om te gebruiken als je met dikkere stoffen werkt waar je maar nauwelijks normale glaskopspelden doorheen krijgt. En ook in het geval je meerdere lagen stof naait die gemakkelijk van elkaar afschuiven. Denk bij het maken van tassen bijvoorbeeld aan de buitenzijde stof, versteviging en voering. Hier krijg je soms maar nauwelijks naalden goed doorheen geprikt. Maar naaiclips zijn ook geschikt voor dunnere stoffen. Ze klemmen goed en wij vinden ze bijvoorbeeld ideaal voor stugere dunne stoffen zoals taftzijde. Hier krijg je vaak de spelden niet goed doorheen en je hebt kans dat de gaatjes lange tijd te zien blijven. Het is dus absoluut niet dat naaiclips alleen maar voor dikkere stoffen geschikt zijn. Daarnaast zijn de naaiclips bedoeld voor stoffen waar je geen gaatjes in achter wil laten, zoals dure zijde, taftzijde maar ook vinyl, nep-leder, suede, suedine, plastic en lakstoffen. De clips houden deze stoffen goed vast. Je kan wel even een ribbeltje zien als je de clips verwijderd, maar deze trekken sneller weg dan gaatjes. Handig en verstandig: Naarmate je vaker met stofclips gaat werken wordt dit eigenijk steeds gemakkelijker. Glaskopspelden blijven hét hulpmiddel van een naaister maar hebben vaak ook nadelen. Geperforeerde vingertoppen (in het ergste geval een bloeddruppel op je stof!), je raakt ze snel kwijt en bij dikkere stoffen trekken ze krom. In dat geval zijn naaiclips gewoon ontzettend handig. Maar je hoeft de glaskopspelden niet volledig te vervangen want er blijven altijd naai-technieken die gemakkelijker uit te voeren zijn met glaskopspelden. Zoals plooien zetten, mooie secure rondingen naaien (de kop van een mouw), zomen en het uiteindelijke 'shapen' van een kledingstuk door extra figuurnaden toe te voegen. Onze ervaring en conclusie:
Wij hebben bovenstaande Chanel-style rok grotendeels met naaiclips genaaid omdat de stof erg dik was en we een rand hebben toegevoegd met een ijzeren versiering erin. Dit bleek onmogelijk om goed te spelden. Daarnaast gebruiken we de clips graag als we een clutch maken, of kostuums voor Cosplay en LARP. We gebruiken hier vaak stoffen voor die niet zo gemakkelijk zijn om te verwerken, zoals nep-leder, broderie- en kantenstoffen, vinyl en hele dunne transparante stoffen. Als je eenmaal naaiclips gebruikt dan zul je er veel plezier van hebben, maar gooi je verzameling glaskopspelden niet weg. Iedere naaiproject vereist zijn eigen gereedschap en soms bevallen naaiclips vele malen beter dan glaskopspelden, maar soms kun je beter kiezen voor de ouderwetse, trouwe glaskopspelden! 'Never underestimate the power of a woman with a sewing machine' 'I sew therefore I am' 'Beautiful things come together, one stitch at a time' 'I am not gonna buy that, I can make it !' 'Stash happens' 'I sew. What's your superpower?' 'Sewing, Coffee, Chocolates' 'Keep calm and stitch on' 'Sewing all day long' “I am certain that a Sewing Machine would relieve as much human suffering as a hundred Lunatic Asylums, and possibly a good deal more.” ― Margaret Atwood, Alias Grace “When pockets were first added to women’s clothing in 1913, a Paris reporter wrote, “It’s all over with men’s superiority over women.” Pockets are indeed indispensable, and they come in two types: patch and set-in” ― Claire B. Shaeffer, Sew Any Set-In Pocket Gastschrijfster: Elena Tran, BaudekinStudio Welke stof kun je het beste als voering gebruiken? Het doel van een voering is om de constructiedetails van de binnenkant van het kledingstuk, eventuele onafgewerkte naden te bedekken en ook om de levensduur van je kleding te verlengen. Historisch gezien werd voering vooral gebruikt voor warmte. Je ziet veel schilderijen met voeringen van bont om de drager warmte te geven. In de jaren 1900 was de wollen voering te zien op countrykleding voor heren en was bedoeld om warm te blijven tijdens het schieten en jagen. De contrasterende voering van dameskleding werd voor het eerst populair in de jaren dertig en is nog steeds een favoriet. Laten we eens kijken naar de stoffen die vandaag de dag voor de voering van de kleding worden gebruikt. Voering van polyester Polyester is de meest voorkomende door de mens gemaakte stof die je in de winkels zult vinden om te gebruiken als voeringsstof. Het wordt gemaakt van petroleumolie en kan de eigenschappen van katoen, zijde of linnen met minimale kosten bijna nabootsen. Onderhoud is eenvoudig. Gooi het in de wasmachine en voila. Maar als je echter polyester en zijde naast elkaar legt, voel je direct het verschil tussen beide. Polyester stof kleeft bijna aan het lichaam als je zweet en ik hou er niet van hoe het voelt. En hoe moeilijk het is voor een beginner om deze gladde stof te knippen en te naaien. Laten we bovendien niet vergeten dat deze synthetische stof niet biologisch afbreekbaar is en dat de afgedankte kleding generaties lang op stortplaatsen zal blijven hangen. Omdat polyester zo goedkoop in aanschaf is, hebben klanten het gevoel dat het vervangbaar is en gooien ze kleding of stof weg zonder erbij na te denken. Het enige positieve is dat polyesterweefsel ook worden gemaakt van gerecyclede plastic flessen, hoewel deze technologie nog in de kinderschoenen staat. Voering van Rayon Rayon wordt ook wel viscose, viscose rayon of kunstzijde genoemd, en kan ook als voering worden gebruikt. Het is overal verkrijgbaar in de stoffenwinkels in de buurt. Het is een kunstmatige vezel die wordt geregenereerd uit cellulose (ook bekend als hout uit bomen). Technisch gezien wordt rayon een kunstmatige vezel genoemd omdat houtsnippers een beetje chemische hulp nodig hebben om ze in garen om te zetten. Nadat het productieproces is voltooid, krijgen we een prachtige zijdezachte stof en het is een veelgebruikt voeringmateriaal in haute couturekleding omdat het minder kost. Het voelt fijn en ik zou er bijna voor gaan. Rayon voelt erg zacht aan en neemt goed vocht op. Maar aan de min-kant (en een grote voor mij), is de productie van rayon niet de beste ecologische keuze, omdat het koolstof vrijgeeft in de atmosfeer, zout in de watervoorraden en er veel bomen moeten worden gekapt. Voering van zijde Naaisters denken zelden aan natuurlijke stoffen als voering, omdat dit duur kan zijn. Maar als je kleding voor jezelf maakt, wil ik je aanmoedigen om toch voor zijden voering te gaan. Zijde wordt geproduceerd uit het eiwit dat wordt afgescheiden door de larven van de zijdemot terwijl ze in hun cocons liggen. Het enige zorgwekkende is dat de cocons worden gekookt met de insecten er nog in om het zijdeproductieproces te starten. Ik vind het echter leuk dat de zijdemot speciaal wordt gekweekt voor de productie van zijde en dat het proces van zijdeproductie duurzaam en milieuvriendelijk is. Voor sommigen van jullie is de prijs een factor bij het kopen van voeringstof. Ik vind dat een goede zaak. Het feit dat zijde een dure stof is, maakt ons voorzichtiger met de hoeveelheid die we kopen. Koop alleen de hoeveelheid materiaal die je nodig hebt voor je kledingstuk, verminder het afval, recycle de restanten voor andere projecten en denk altijd aan slow fashion op de lange termijn. Er is nog een reden waarom zijde perfect is om als voering te gebruiken. Het voelt warm aan in de winter en koel in de zomer. De beste keuzes voor zijden voering zijn zijden habotai en zijde charmeuse, omdat ze licht genoeg zijn en verkrijgbaar in vele tinten kleuren. De voeringstof kan passen bij de modestof of je kunt een contrasterende stof kiezen voor uw ontwerp. De voeringstof kan ook gebruikt worden als bies aan manchetten en kragen voor een bijzonder effect. Deze techniek werd gebruikt door Chanel, maar ook door een andere beroemde ontwerper, Madeleine Vionnet. Grote ontwerpers zoals Chanel, Dior en Balenciaga waren onvermurwbaar over het gebruik van de beste stoffen als voering. Chanel ging zelfs zover dat ze de dure stoffen waarvan de bijpassende tops waren gemaakt, gebruikte als voering voor haar rokken en jassen. Wat betreft de voeringconstructie, er zijn regels die je leert terwijl je verschillende stukken naait. Als je bijvoorbeeld de voering van een jas knipt, ontwerp je de voering iets groter dan het kledingstuk, zodat je gemakkelijker kunt bewegen. Daarom zie je vaak een kleine plooi middenachter in de jasvoering. Een andere truc is om de voering met een draadketting aan de rok te bevestigen. U kunt de voering en het kledingstuk ook samen quilten. Chanel gebruikte deze techniek om de los geweven tweedstof op haar rokken en jassen te ondersteunen. Als je jouw eigen op maat gemaakte kleding maakt, raad ik je aan om het beste voeringmateriaal te gebruiken dat je kunt vinden. Je zult een betere naai-ervaring hebben, meer voldoening halen uit het dragen van een kwaliteitskledingstuk en je zult genieten van het gevoel van zijde op uw huid.
Bibliografie Clive Hallett, Amanda Johnston. Stof voor mode: de complete gids. Londen: Laurence King Publishing, 2017. Smithsonian. Mode: de definitieve geschiedenis van kostuum en kunst. New York: DK Publishing, 2012. |
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|