Hoe goed kijk je naar de afwerkingen van de naden, de stiksels en de binnenkant van alle kledingstukken die je hebt gemaakt? In de wereld van op-maat-gemaakte couture is de binnenkant van een kledingstuk net zo belangrijk als wat je aan de buitenkant ziet. Een betekenisvol verhaal Onlnags vertelde mijn man een geweldig verhaal. Hij schilderde een badkamer voor een van zijn klanten, de zeer veeleisende en formidabele mevrouw O. Nadat hij klaar was, kwam mevrouw O. haar nieuwe en verbeterde badkamer inspecteren. Ze was heel kieskeurig, en om de kwaliteit van zijn werk te controleren, bukte ze zich om te kijken of de teentrap op haar kast niet over het hoofd werd gezien. Daarbij merkte ze dat niet alleen de teenschop was geverfd, maar ook achter de kast was geverfd. Mevrouw O. keek hem aan en zei: "Iedereen die zo nauwgezet is om zelfs de plaatsen te schilderen die niet te zien zijn, is een meester in zijn vak." Hetzelfde geldt voor elke kunst of ambacht. De kenmerken van naaien van op-maat-gemaakte kleding zijn: een uitstekende pasvorm en afwerking. Constructiedetails aan de binnenkant, zoals correcte versteviging, voering en tussenvoering, zijn daar allemaal onderdeel van. Als u net begint met naaien, ziet u deze belangrijke details misschien over het hoofd of denkt u dat, aangezien niemand ze kan zien, ze er niet toe doen. Niets is verder van de waarheid verwijderd. Ze spelen een cruciale rol in de look en feel van het afgewerkte kledingstuk. Laat me de verschillen tussen deze materialen, hun toepassingen en kleine tips van de Haute couture-meesters uit het verleden uitleggen, die zelfs oude honden zoals ik nieuwe trucjes kunnen leren. Afwerking van de randen Voeringen worden vaak gebruikt om de ruwe randen van kledingstukken af te werken, zoals hals-, mouw- en zakranden en zelfs de zoom van het jasje. De voeringsstof kan worden geknipt als verlengstuk van het kledingstuk of als afzonderlijke stukken. Dior-ateliers creëerden vaak self-facings door de rand van het patroondeel te verlengen en het vervolgens terug te vouwen, waardoor een dikke naad werd geëlimineerd en een zachte en zachte rol ontstond. (Palmer) Als de facings afzonderlijk worden gesneden, dupliceren ze de randen van het kledingstuk of worden ze als biasstrips gesneden en gevormd naar de vorm van de rand. Een belangrijke overweging wanneer u voeringstof in uw patroondelen ziet, is het gewicht van de door u gekozen stof om ervoor te zorgen dat er geen dikke naden zijn. Toen ik begon met het naaien van vintage kleding, kreeg ik een schattig Givenchy-jurkpatroon dat ik van plan was te maken van middelzwaar linnen. Het patroon had zeer gecompliceerde facings, zoals typerend is voor eerdere Givenchy-ontwerpen. Ik ontdekte al snel dat het te veel volume aan de halslijn toevoegde, zelfs na het persen. Ik moest mijn onafgemaakte jurk schrappen en in plaats daarvan een lichtgewicht zijden stof kopen. De stoffen die voor afwerking worden gebruikt, zijn meestal zelf- of contrasterende stoffen. Zorg ervoor dat de onderhoudsinstructies overeenkomen. Terwijl ik aan dit artikel werkte, ontdekte ik een geweldig idee om een lichtgewicht voeringstof te gebruiken als bekleding, wat de favoriete techniek van Chanel was. (Shaeffer, Couture-naaitechnieken) Tussenvoering om de vorm te beheersen Tussenvoering is in feite een extra laagje stof die wordt gebruikt voor ondersteuning tussen de voering en een kledingstuk om uitrekken in halslijnen, knoopsgaten, taillebanden en zakranden te voorkomen. Tevens om de vorm van de kragen, manchetten, taillebanden, revers, knopen, mouwkappen te 'sturen' zodat ze niet 'inzakken' tijdens het dragen. (Nudelman) Heb je ooit een overhemd gemaakt dat er geweldig uitzag voor de eerste wasbeurt en daarna een misvormde kraagstandaard en een gekrulde of gekreukelde kraag kreeg? Dit komt doordat u niet de juiste tussenvoering heeft gekozen om de stof te ondersteunen. Ik krijg meestal de monsters van de buitenstof en verschillende tussenlagen die ik in mijn verzameling heb en ik voel ze met mijn handen om ze te vergelijken op dikte. Houdt ermee rekening dat de tussenvoering-stof steviger kan zijn dan de modestof die u hebt gekozen, maar het kan nooit zwaarder mag zijn dan uw modestof. (Khalje) Een andere belangrijke truc is om verschillende vlieseline te gebruiken voor verschillende delen van het kledingstuk. De tussenvoering voor een kraagstandaard of een mouwkap van een maatpak is bijvoorbeeld meestal steviger dan de tusenvoering voor een zak. Ik gebruik mousseline, katoenen batist, zakdoeklinnen en lichtgewicht, middelzwaar en zwaar haardoek als interfacing. Coco Chanel was erg creatief in het gebruik van voeringstoffen als tussenvoering. (Shaeffer, Couture-naaitechnieken) Je kan ook zijden organza, zijde habotai, organdie, katoenen flanel, lamswol, net, tule, hoepelrok, Egyptisch katoen, faille, zijden taft, charmeuse, chiffon en zelfs dezelfde stof als de buitenkant stof gebruiken. Er zijn hier veel keuzes. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de wasinstructies van alle stoffen overeenkomen. Door te oefenen weet u meteen welke tussenvoering u voor uw project moet gebruiken. Een advies: bewaar alle grotere stukjes tussenvoering om te gebruiken voor uw volgende projecten. De tussenvoering wordt meestal schuin afgesneden, vooral bij een kraag, een lijfje of een manchet om te voorkomen dat deze stijf wordt. Maar u kunt de vlieseline in de lengte- of dwarsrichting knippen als u niet genoeg stof heeft. Om de stof te verstevigen/versterken 'Verstevigen of versterken', ook wel steunen genoemd, wordt gebruikt om zeer fijne delicate stoffen te versterken, zoals kant, chiffon, organza, ruwe zijde. Het is ook zinvol om losgeweven koorden te ondersteunen, zodat deze stoffen hun vorm niet verliezen. Het verschil tussen tussenvoering en versteviging is dat de tussenvoering is bevestigd aan slechts een deel van het kledingstuk, zoals een kraag, een zak of alleen het tegenoverliggende deel van het lijfje, waarbij de naadtoeslagen van de tussenvoering meestal worden afgesneden. Versteviging is aan alle patroondelen bevestigd. Elk verstevigingsdeel wordt uitgesneden als een kopie van het hoofdpatroon. Ze worden aan elkaar vastgemaakt en daarna als één geheel behandeld met naadtoeslagen die aan elkaar worden afgewerkt door overhandse steken. Vaak zie je de verstevigings-instructies op designerpatronen uit de jaren 50 en 60. Givenchy verstevigde bijvoorbeeld graag alle patroondelen op zijn jurken en blouses, niet alleen om redenen van stofondersteuning, maar ook om een laag te bieden waarop de gecompliceerde voeringen onopvallend kunnen worden bevestigd. Een andere sterke reden om onderstreping te gebruiken, is in bruidscouture. Voordat u bijvoorbeeld kant of kralen op zijde aanbrengt, moet het worden verstevigd met een onderstreepte stof om al dat extra gewicht te weerstaan. Stoffen die vaak worden verstevigd, zijn zijde organza, zakdoeklinnen, mousseline, flanel, katoenen batist of zelfs zelfstof. Het is typisch om alle patroondelen te verstevigen, maar het is prima om verschillende onverstevigingen te gebruiken voor verschillende patroondelen. Bij trouwjurken kunt u bijvoorbeeld een iets stevigere (niet dikkere!) tussenvoeringsstof voor het lijfje kiezen om het kralenwerk, het gewicht van de rok en de mouwen te ondersteunen en om de baleinen te bedekken. (Khalje) Inter-voering voor extra warmte Alsof het nog niet verwarrend genoeg was, is inter-voering een andere laag die ook tussen de voering en de buitenstof wordt geklemd, maar het wordt meestal gebruikt om warmte aan het kledingstuk toe te voegen, zonder al te veel 'bulk' toe te voegen. (Nudelman) Paardenhaarcanvas, domette of flanellen stoffen kunnen worden gebruikt voor het tussenvoegen van de borstpanelen en ruggen van op-maat-gemaakte jassen en jasjes. Inter-voering kan met de hand worden bevestigd of machinaal over de tussenvoering worden gewatteerd. Voering als mooie binnenkant Voering is het materiaal waarmee u het meest vertrouwd bent. Nadat je het jasje van een rok hebt afgemaakt, bevestig je meestal (niet altijd) een voering en het is die laatste couture-afwerking om alle 'ingewanden' van het kledingstuk te bedekken die je niet wilt zien, zoals onafgewerkte naden, clips of darts, en stukjes voering en/of versteviging. Denk aan voering als een ander luxe detail dat fantastisch aanvoelt op uw huid wanneer u het draagt en ervoor zorgt dat uw kledingstuk langer meegaat. Christian Dior gebruikte nooit goedkope stoffen als voering en hij schreef in zijn memoires dat "alles wat niet laat zien of heel weinig vertoont, gemaakt moet worden van net zo goede - zo niet betere - materialen dan wat zichtbaar is". Voeringen waren een handtekening van Dior. Zijn ontwerpen bevatten vaak transparante voeringen, zodat je het vakmanschap van afgewerkte naden en de uitstekende persing van de pijlen kon zien. (Palmer) Een andere grote meester-couturier, Cristobal Balenciaga, gebruikte ook graag luxueuze voeringen in zijn ontwerpen. (Miller) Hij was een perfectionist en een meester-vakman die heel veel aandacht schonk aan dat soort details. De stoffen die voor voering worden gebruikt, zijn zijden organza, zijde habotai, zijde charmeuse, polyester, lichtgewicht katoen, acetaat, rayon en crêpe. De voeringstof kan bij de buitenstof passen of juist niet, als u een speciaal effect wilt bereiken. Welke stof u ook gebruikt, het is belangrijk om de onderhoudsinstructies van de voeringstof en de rest van het kledingstuk op elkaar af te stemmen. In de Haute couture-wereld wordt de voering vakkundig met de hand bevestigd, maar in confectiekleding wordt deze machinaal gestikt om de arbeidskosten te drukken. Wat je misschien niet weet, is dat de voeringstof ook kan worden gebruikt als bies op couture manchetten en kragen voor een speciaal effect. Chanel-ontwerpen hadden vaak zulke interessante versieringen. (Shaeffer, Couture Sewing: Designer Trims maken) De grote Mademoiselle Chanel bekleedde de jassen en rokken graag met dezelfde mooie en dure stoffen als de blouses die ermee werden gedragen. Het is nogal een Haute couture touch, vind je ook niet? Je kunt nu zien hoe alle lagen die ik heb uitgelegd hun rol spelen in de uiteindelijke look van de op-maat-gemaakte kleding. Gebruik alleen wat je nodig hebt om de perfecte pasvorm en look te krijgen, maar zorg ervoor dat je de beste materialen kiest, welke passen bij de dikte en let op de onderhoudsinstructies. Bibliography: Clive Hallett, Amanda Johnston. Fabric for Fashion: The Complete Guide. London: Laurence King Publishing, 2014. Khalje, Susan. Bridal Couture: Fine Techniques for Wedding Gowns and Evening Wear. Iola: Krause Publications, 1997. Miller, Lesley Ellis. Balenciaga: Shaping Fashion. London: V & A Publishing, 2017. Nudelman, Zoya. The Art of Couture Sewing. New York: Fairchild Books, 2016. Palmer, Alexandra. Christian Dior: History & Modernity | 1947-1957. 45-46. Royal Ontario Museum and Hirmer Publishers, 2018. Shaeffer, Claire B. Couture Sewing Techniques. Newtown: The Taunton Press, 2011. —. Couture Sewing: Making Designer Trims. Newtown: The Taunton Press, 2016. —. Couture Sewing: Tailoring Techniques. Newtown: The Taunton Press, 2013. Amy De La Haye, Shelley Tobin. Chanel: The Couturiere At Work. New York: The Overlook Press, 1996 Over de auteur:
Elena Tran, Baudekin Studio, is een Canadese naaister en een ondernemer die met passie Haute couture naait. Na haar carrière als universiteitsbeheerder en wiskundeprofessor, heeft ze haar interesse in naaien voortgezet en een online luxe stoffenwinkel baudekinstudio.ca. opgericht. Zij is voortdurend met haar vak bezig en haar talenten te verbeteren. Tijdens haar opleiding kreeg zij les van de legendarische couture instructeur Angelina di Bello (Montreal, Canada), deed zij een kleermakerijprogramma aan het Mohawk College (Hamilton, Canada) en online handwerkcursussen aan de Royal School of Needlework (Londen, VK). Comments are closed.
|
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|