Februari vorig jaar las ik het boek 'Bloem van wijsheid' van Joana de Wit voor Boekrecensiesblog. Ik schreef een recensie en vervolgens belandde het boek in de boekenkast. Nouja, niet helemaal, want het boek werd op een prominente plaats gezet. Ik vond de cover namelijk zo mooi en gelukkig dacht mijn thuisfront daar ook zo over. De cover namaken! En ineens was daar het idee om de cover na te maken! Je bent kostuummaakster of je bent het niet dacht ik. En ook: het zal niet eenvoudig zijn, maar het is wel een héél leuke uitdaging. En dus ging ik aan de slag. Ik vroeg Joanna de Wit om meer foto's van de cover, of specifiek overmSusanna van Baerle, maar die waren er helaas niet. Dan nog maar even het boek een keer extra lezen, met de focus op de hoofdpersonage Susanna van Baerle dus. Hier kreeg ik geen specifieke antwoorden, maar wel de sfeer van de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Dat is goed beschreven in het verhaal! De outfit: Inmiddels had ik in grote lijnen in mijn hoofd hoe de hele outfit eruit zou moeten zien. De jurk met ronde schouders zou het niet worden. De schouders zijn op schilderijen vaak onrealistisch en zullen voortdurend afzakken. Bovendien heb ik zelf een brede schouderpartij en dit zou in verhouding te breed worden. Ik koos voor de jurk het lijfje van naaipatroon: Butterick 6196 Hieraan maakte ik een wijde rok met tule aan de heupen voor extra effect en een onderrok van goudkleurige stof. De tule tussen de rok en de onderrok verwerken was ene hele klus, maar dit zorgt er wel voor dat je geen extra tule onderrok nodig hebt. Het wijd effect bij de heupen, kun je bovendien op die manier nauwkeurig doseren. De blouse maakte ik van hetzelfde naaipatroon maar groter en wijder van mouwen. De stoffen: Renaissance jurken en - rijke - middeleeuwse kleding wordt vaak gemaakt van fluweel en brokaat stoffen. Dit maakt echter de kleding loodzwaar. Ik heb gekozen voor een lichtgewicht stretch-fluweel met glitter. Dit is niet eenvoudig om te naaien maar het resultaat is wel dat de jurk acceptabel blijft qua zwaarte. Voor de blouse gebruikte ik een jacquard katoen-mix met een ingeweven patroon erin. De tussenrok is van een gordijnstof gemaakt, en gelukkig ook niet al te zwaar. Afwerking: En daarna vele, vele versieringen van band, kant, kralen en zilveren sluitingen, om het een 'rijke' uitstraling te geven. Op de foto's tevens een molensteenkraag erbij en een kapje. De foto's: Met dank aan Robert Dijkstra, voor zijn inzicht en engelengeduld om de cover zo mooi mogelijk na te maken. Ook dit bleek niet eenvoudig want de lichaamshouding van Susanna van Baerle wilde maar niet lukken om na te doen. Daarbij kwam natuurlijk ook dat de rok en de kleding in de juiste positie gelegd moesten worden. Uiteindelijk zijn het twee foto's geworden, met vrije interpretatie. Fotocommunity zette de eerste foto op hun homepage die als ere-gallerij dient. Een hele eer! Tijdspanne: Zeker een half jaar bezig geweest! Met het denk-werk, met het naaien en ook met de fotoshoot plannen. Zo iets gaat niet over één nacht ijs. Maar we (auteur Joana de Wit, fotograaf Robert Dijkstra en ik) zijn er trots op! Conclusie: Ga je een outfit namaken vanaf een schilderij of tekening? Laat je doel dan niet zijn om dit éxact na te maken. Dat zal namelijk niet gaan lukken. Maar een eindje in de richting komen is al een erg leuk doel! Waar het plezier vooral in ligt is de verdieping in het onderwerp, het naaiwerk en het samenwerken met een fotograaf. En het resultaat natuurlijk! Met dank aan Robert Dijkstra en Joana de Wit.
Comments are closed.
|
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|