Gastblog van Inge van der Meulen Vervolg van: Het gilet, herwaardering van een veelzijdig mannenkledingstuk (1) Het gilet, herwaardering van een veelzijdig mannenkledingstuk (2) In het eerste deel van dit blog hield ik een pleidooi voor de terugkeer van het herengilet in de mannenmode en beschreef ik mijn ervaringen met Vogue 8978. Dit tweede deel gaat over een wat eenvoudiger patroon dat ik aantrof in Burda Style (2013 – 4). Ik vond het aanvankelijk niet eens zo makkelijk om goede patronen voor herenkleding te vinden. Patronen van vrijetijdskleding voor mannen kom je met enige regelmaat nog wel tegen, maar wil je echt ‘mode’ maken dan wordt het zoeken. Ik houd van klassieke vintage modellen en ik heb inmiddels de gewoonte om regelmatig op Marktplaats, Etsy en eBay tweedehands patronen en patronenbladen te zoeken. Af en toe zitten er pareltjes tussen. Zo vond ik ook deze Burda Style uit 2013. Het model is berekend voor lange mannen en komt in verschillende maten. De lengtematen zijn makkelijk om te rekenen naar ‘normale’ maten. De tabellen daarvoor vind je in het algemene gedeelte voorafgaand aan de patroonbeschrijvingen. Het model heeft twee voorpanden (met figuurnaden en paspelzakken) en twee achterpanden. Ook hier aan de achterzijde vanuit de zijnaden 2 padjes die met een gesp midden achter op de rug kunnen worden gesteld. Alle panden worden gevoerd en verstevigd met vlieseline. Verwerking Omdat het voor mij een onbekend patroon was ben ik weer begonnen met het nameten van alle patroondelen. Ook de stoffen heb ik voorgekrompen. Het spoelwater van de voeringstof gaf zwart af. Alleen daarom al ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Bij het persen ontdekte ik bovendien een weeffout in de voeringstof. Niet erg voor de binnenzijde van het gilet, maar wel knap vervelend als het om de buitenkant gaat. Dat gedeelte van de stof heb ik meteen gemarkeerd met een andere kleur rijggaren dan ik voor het rijgen zelf zou gaan gebruiken. Sinds ik bij mijn Chanel jasje in mijn enthousiasme niet alleen het rijggaren maar ook de markeringen in de stof voortijdig had verwijderd (!) werk ik altijd met verschillende kleuren rijggaren: rood voor de markeringen, groen voor het rijgen zelf. Voor mij werkt dat geweldig en Ik heb sindsdien geen vergissingen meer gemaakt. Het zwart-wit gestreepte vestje was het eerste dat ik van dit patroon maakte en dus heb ik voor ik een schaar in de stof zette eerst weer een proef gemaakt. Aanpassingen waren dit keer niet nodig maar voor de zekerheid heb ik wel de naadtoeslag van de zijnaden wat ruimer gemaakt. Zo kan ik het gilet nog een keer uitleggen, mocht dat in de toekomst nodig zijn. Ik had besloten om de beschrijving in het patronenblad zoveel mogelijk te volgen. Dat ging prima tot ik bij de opmerking kwam ‘het vestje keren’. Daar liep ik vast. Geen idee hoe dat moest. Via internet zijn vaak wel goede oplossingen te vinden voor allerlei soorten naaiproblemen, maar ook hier liep ik vast. Verder dan de opmerking ‘keren’ kwamen de meest instructiefilmpjes niet en van de foto’s werd ik ook niets wijzer. Na de naaibeschrijving verschillende keren opnieuw te hebben bekeken ging het mij dagen. Ik had de zijnaden te vroeg dicht gestikt en de opening daarvan is nu juist nodig om het naaiwerk te kunnen keren. Op bijgaande foto’s heb ik geprobeerd duidelijk te maken wat de juiste werkwijze is. Op foto A. zie je de aan elkaar gestikte panden op de naaitafel liggen. De truc is nu om met één hand via een zijnaad door de opening tussen de schouderpanden van binnenuit de onderzijde van de achterkant naar buiten te trekken (zie foto B.). Op foto’s ziet dat er inderdaad behoorlijk rommelig uit, maar misschien helpt het voorbeeld van hoe je een panty c.q. maillot keert: je steekt een hand in een kous en trekt deze aan het teenstuk naar buiten. Dat doe je ook met het tweede been en voila, je panty is gekeerd. Op foto C. zie je het resultaat. De zijpanden kun je vervolgens met de machine en/of met de hand dichtnaaien. Eindresultaat Het resultaat is een mooi en goed zittend gilet. Het patroon is wat simpeler dan dat van de Vogue 8987. Er zijn minder patroondelen en de spitjes ontbreken. Het werk wordt niet doorgestikt. Mis ik dat? Nee, helemaal niet. Misschien dat bij het gebruik van een effen stof het Vogue patroon wat spannender is. Waarschijnlijk wel, maar bij een gedessineerde stof vallen die details eigenlijk weg. De foto van het onlangs gemaakte grijs geruite gilet laat zien hoe je juist met het Burda patroon kunt spelen met de stof. De ruiten sluiten niet aan maar zijn juist in spiegelbeeld verwerkt. De strepen die vanaf de schouders naar de zoom lopen komen precies uit in de paspelzakken. Een effect dat alleen komt door de figuurnaden in de voorpanden. Vogue of Burda Style?
Beide patronen pakken goed uit. Vogue is wat gecompliceerder èn natuurlijk in aanschaf een stuk duurder. Burda is, zeker als je een blad tweedehands koopt een stuk minder prijzig, iets makkelijker te maken en valt even mooi. Bovendien kun je meer spelen met ruiten en strepen. Last but not least is de werkbeschrijving bij Burda in het Nederlands. Bij Vogue heb je de keuze tussen Frans of Engels. Het is dus maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Comments are closed.
|
Hoe naai je een Chanel-Style jasje, we love Chanel Information, Historische kostuums, Couture & Sewing boek recensies en tutorials.
|